17 KASIM, SALI, 2015

Nihal Yalçın'ın Müthiş Performansı ve Türkiye'de Kadın Olmak!

Seray Şahiner'in aynı adlı romanından uyarlanan Antabus oyunu, Türkiye gerçeğini tüm çıplaklığıyla ortaya koyarken Nihal Yalçın, 90 dakika boyunca, adeta nefes almadan, temposundan ödün vermeden, muhteşem psikolojik analizlerle rolünü oynuyor. Üstelik tüm bunları komedi unsurlarını kullanarak yapmak herkesin harcı değil.

Nihal Yalçın'ın Müthiş Performansı ve Türkiye'de Kadın Olmak!

Tatbikat Sahnesi, Erdal Beşikçioğlu'nun sanat yönetmenliğinde önce Ankara'da çalışmalarına başladı, geçtiğimiz yıl ise İstanbul'daki sahnesini açarak sanatsal üretimlerini çığ gibi büyütmeye devam ediyor. Seray Şehinler'in romanı Antabus'tan aynı adla tiyatroya uyarlanan yeni oyunları, grubun Türkiye gerçeğinden kopmadan sanatsal üretimlerine devam ettiğini bizlere gösterdi. İlham Yazar'ın yönettiği Antabus'ta, bu sezon şimdiye dek izlediğim 'en iyi kadın oyuncu performansına' sahip Nihal Yalçın görev alırken, bu muhteşem oyunun müziklerini Ali Erel gerçekleştiriyor. Türkiye'de kadın olmanın zorluklarını tüm çıplaklığıyla aktaran topluluk, ağlanacak halimize güldüğümüz grotesk bir şaheser yaratmayı başarmış.

Oyun, Leyla Taşçı adlı genç bir kızın İstanbul'a geliş öyküsüyle başlar. Taşçı'nın kamyonetin arkasında bitmek bilmeyen uzunca yolculuktan sonra derme çatma bir evde ailesiyle hayata tutunma hikayesi, bir kadının cinsiyet ayrımı içinde yaşadıklarını detaylarıyla ortaya çıkaracaktır. Ev alma bahanesiyle izbe bir hazır dikim atölyesinde babasının zoruyla işe başlayan Leyla, sevdiği adamın oyununa gelip, çalıştığı işyerindeki patronunun tecavüzüne uğrar, sevgilisi tarafından 'evlenme' bahanesiyle kandırılır. Tüm bu yaşadıklarının ortaya çıkmasının ardından babasının şiddetine uğrayan genç kadını para karşılığında hiç tanımadığı bir adamla evlendiren ya da satan aile büyükleri, kızlarını adeta ölüme terk etmişlerdir. Durmaksızın içki içip kadını döven bir koca karşısında küçük kızının sağlıklı bir eğitim alması için uğraşan çaresiz Leyla, cinsel olarak zorla beraber olduğu kocasından ikinci çocuğuna hamile kalır. Kadının çilesi ikinci hamileliğinde de bitmeyecek, erkek çocuk dünyaya getirmediği için kocası hem Leyla'ya hem de evdeki çocuklara şiddet uygulamayı sürdürecektir, ta ki bir tartışma sırasında Leyla kocasını öldürene dek. Meşru müdafaadan dışarı salınan Leyla Taşçı'yı bu sefer de gazeteciler ve toplum rahat bırakmayacak, 'katil' diye her yerde adı geçen kadın çocuğuyla birlikte korkunç bir sona doğru adım adım gidecektir. 

Oyunun konusunu okuduğunuz an sahnede müthiş derecede trajediye boğulmuş, acıya hapsedilmiş bir metin olduğunu düşünebilirsiniz, ama durum böyle değil. Oyunun yönetmeni İlham Yazar konudaki Leyla'yı ince esprilerin havada uçuştuğu, ironilerle yüklü olayların gölgesinde izleyiciye sunuyor. Daha ilk dakikada televizyondan duyulan haberlerin sesi eşliğinde genç kadının nasıl yok olup gittiğini anlıyoruz. Konunun sonundan en başındaki olayları tahmin etmek zor değil. Yönetmen, tek kişilik oyunun içine yerleştirdiği komedi unsurları sayesinde, seyirciye ağlanacak haline güldürmeyi başarıyor. Leyla kendi hayatının esprilerini yaparken, karakterin ilk kez öpüştüğü parktaki heykelle olan hikayesi, erkek arkadaşının bir türlü öğrenemediği memleketi izleyen için tam anlamıyla komedinin zirvesi olmuş. Tabi burada bahsi geçen 'Antabus' ilacı ise kocasını içki düşkünlüğünden kurtarmak isteyen bir kadının sığındığı liman. 'Antabus' çaresizliğin ilacı konumunda.

Leyla Taşçı rolünde izlediğimiz Nihal Yalçın'a sayfalar dolusu güzel cümleler yazsam yine de az kalır. Sahnede tek başına olmasına rağmen 90 dakika boyunca, adeta nefes almadan karakterini canlandıran oyuncu, temposundan ödün vermeden, muhteşem psikolojik analizlerle beraber rolünü oynuyor. İlk kez aşkı yaşayan insandan ilk kez bir erkeğe dokunan genç kıza, tecavüzün korkunç yüzüyle karşılaşan çaresiz bir kadından iki çocuğunu steril bir dünyada tutmaya çalışan anneye kadar duygusal değişkenliğin içinde Nihal Yalçın ustalığını görüyoruz. Tüm bunları komedi unsurlarını kullanarak anlatmak herkesin yapabileceği bir durum değil. Sezon başından bu yana 40 küsur tiyatro performansına tanık oldum, bu oyundaki performansı ile Nihal Yalçın'ı 'sezonun en iyi kadın oyuncusu' diyebilirim. 

Tatbikat Sahnesi'nin Antabus oyunu, okumadan göz ucuyla baktığımız gazetelerin üçüncü sayfa haberlerinden Türkiye'de kadın olmanın gerçeğini suratmıza tokat atarak vuruyor. Bu muhteşem gösteriyi kaçırmayın!

Antabus

Genel Sanat Yönetmeni: Erdal Beşikçioğlu

Yazan: Seray Şahiner

Yöneten: İlham Yazar 

Oynayan: Nihal Yalçın

0
17264
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage