19 NİSAN, CUMA, 2024

“Müziğim Şeylerin Kombinasyonu”

Alman deep house sahnesinin önemli isimleri arasında yer alan, 26-28 Nisan tarihleri arasında gerçekleşecek Sónar Istanbul’da sahneye çıkmaya hazırlanan Henrik Schwarz ile müzikal yolculuğu hakkında konuştuk.

“Müziğim Şeylerin Kombinasyonu”

Almanya’nın güneyindeki Bodensee’den gelen Henrik Schwarz, Alman deep house sahnesinin önemli isimleri arasında yer alıyor. Kompozisyon ve ses tasarımına yönelik eklektik müzikal yaklaşımıyla tanınan Schwarz, canlı setleri ve prodüksiyon deneyimi ile dünya çapında büyük bir dinleyici kitlesine sahip.

​Elektronik müzik sahnesinin en iyi isimlerini müzikseverlerle buluşturan Sónar Istanbul, bu yıl 100 Müzik’in katkılarıyla 26, 27 ve 28 Nisan tarihlerinde Zorlu PSM’de gerçekleşecek. Avrupa’nın en prestijli müzik festivallerinden biri olarak kabul edilen Sónar’ın İstanbul ayağının 8’inci edisyonu, elektronik müziğin önde gelen isimlerini bir araya getirmenin yanı sıra görkemli görsel ve işitsel performanslara da ev sahipliği yapacak. Müzik, yaratıcılık ve teknolojiyi bir araya getiren Sónar Istanbul’da sahne alacak Henrik Schwarz ile sohbet ettik.

Müzikal kariyeriniz farklı türleri harmanlayarak yirmi yılı aşkın bir süreye yayılıyor. Üretim aşamasında uyumlu bir ses yaratırken hangi unsulara önem veriyorsunuz?

İlk günden beri bir bakıma aynı prensibi izliyorum, bu da uç noktaları bir araya getirmek. Yani güzel bir şey yapmaya çalışmıyorum; ilk etapta birbirine uymayan farklı şeyleri birleştirmeye çalışıyorum. Daha sonra kombinasyonla güzel bir şey elde edebiliyorum. Çoğu zaman sadece iki şey bir araya gelmiyor; belki beş, altı ya da sekiz şey bir araya geliyor. Ben de bunu takip ediyorum. Eğer sessiz bir şey yüksek sesli bir şeyle karşılaşırsa, agresif bir şey yumuşak ve kolay bir şeyle buluşuyor. Eğer renkli bir şey siyah veya gri bir şeyle karşılaşırsa, dijital bir şey analog bir şeyle, bir makine bir insanla buluşuyor. Ben böyle çalışıyorum.

Yaptığınız iş birliklerinde canlı enstrümantasyonu elektronik müzikle başarılı bir şekilde bir araya getiriyorsunuz. Stüdyoda bu süreç nasıl işliyor? Bestelerinizdeki elektronik ve akustik unsurları nasıl dengeliyorsunuz?

Bu daha önce bahsettiğim şeyle aynı: Müziğim şeylerin kombinasyonu. Bu her zaman onları nasıl bir araya getirdiğiniz ve birbirleriyle nasıl konuştukları ile ilgili bir soru. Birbirine uyması gerekmeyen iki şeyi birleştirdiğinizde açılan oda nedir? Bu yüzden onları öyle bir şekilde birleştiriyorum ki iki unsur arasında boşluk kalıyor. Akustik enstrümanlar ve elektronik enstrümanları ya da sesi çok ilginç buluyorum. Onları doğru şekilde bir araya getirdiğinizde, çok büyük bir alan elde ediyorsunuz. Yani iki şey birbirinden ne kadar uzaksa, alan da o kadar büyük oluyor. Burası içine dalabileceğiniz bir yer.

Remiksleriniz büyük beğeni toplayarak dj listelerinde önemli etkiler yarattı. Özellikle ikonik sanatçıların parçalarına kendi tarzınızı enjekte ederken nelere dikkat ediyorsunuz? Parçaların orijinal hâlini onurlandırmanızı sağlamak için yaratıcı süreci nasıl yönetiyorsunuz?

Remiks yapmayı seviyorum çünkü bir bakıma başka bir müzisyenle çalışmak gibi geliyor. Birisi bir şey getiriyor ve çalıyor, ben doğaçlamayı çok sevdiğim için çok fazla düşünmeden cevap vermeye çalışıyorum. Bir müzik parçası duyduğumda ve içinde hoşuma giden bir şey olduğunda, bu beni cevap vermeye itiyor. Çoğu zaman, bu orijinal parçanın sadece tek bir unsuru oluyor. Sonra, diğer her şey bu girdiye bir yanıt olarak geliyor. Bazen daha fazlasını bazen daha azını saklıyorum. O eşsiz sesi neyin yarattığını bilmiyorum. Bu sadece bir seçim. Karar vermek, güçlü kararlar vermek, bir fikre sahip olmak, özellikle de ikonik sanatçılar söz konusu olduğunda. Örneğin James Brown gibi, bu tür şeylere saygıyla yaklaşamıyorum. Eğer saygıyla yaklaşırsam başarısız olurum çünkü bu insanlara o kadar çok saygı duyuyorum ki bu beni durdurur. Bu yüzden kim olduklarını unutmaya ve hiç umursamamaya çalışıyorum, sonra da bunu kendi yaptığım bir şeye dönüştürüyorum. Bence tek yol bu; tamamen özgür olmalı ve bir başkasının ne kadar önemli olduğu ya da orijinalinin ne kadar harika olduğu tarafından bastırılmamalısınız. Benim bakış açım bu.

Şimdiye kadarki müzikal yolculuğunuzu düşünürsek, “Henrik Schwarz”ın özünü tanımladığını düşündüğünüz belirli işler var mı?

Benim tarzımı tanımlayan belirli eserler... “Bu benim” diye düşündüğüm ilk parçanın “Leave My Head Alone Brain” olduğunu söyleyebilirim. Çünkü müzikte sevdiğim pek çok şey vardı ve bunları bu parçaya damıtabildiğimi hissettim. Elektronik, yankılar ve dub, funk, soul, groove, ruhani bir unsur, perküsyon, biraz da Afrika müziği var. Sanırım aradığım şey bu. Sonra başka bir tane daha düşünmeliyim. “Walk Music” belki, çünkü o da bir bakıma benim için çok önemli bir melodi. Ayrıca Bugge Wesseltoft ile “In Spite Of Everything”.

Canlı performanslarınız enerji ve yenilikleriyle dünya çapında ilgiyle karşılanıyor. Performanslarınıza nasıl hazırlanıyorsunuz ve dinleyicilerinizin bu deneyimden neler almasını umuyorsunuz?

Tek bir gösteri için hazırlandığımı söyleyemem ama her zaman hazırlanıyorum. Sabah gözlerimi açtığım andan akşam kapattığım ana kadar bir şeyler topluyorum ve bunları canlı sete koyuyorum. Bu sesler olabilir, performansı nasıl optimize edeceğime dair fikirler olabilir, yeni şeyler yapmak için yazabileceğim yazılımlar olabilir ve mümkün olduğunca esnek ve açık olmak olabilir. Sanırım insanların eve götürmesini istediğim şey bu. Onlara her şeyin her zaman mümkün olduğunu söylemek istiyorum. Özgür olmalısınız. Korkmamalısınız; işi kolaylaştırmalısınız ama düz ve basit olarak değil. Bu, tüm bunların bir birleşimi. Evet, tabii ki enerjiyle de ilgili. Bu insan olmakla, neşeli ve ruhani olmakla ilgili.

​Sadece öylece gelip alamazsınız, gelip ödeme yaparsınız ve sonra ödeme yaptığınız için eve bir şey götürürsünüz. Bir şeyler getirmeniz gerekir ve sonra eve götürecek çok şeyiniz olur. Bu da benim çok önemli bulduğum bir düşünce. Sadece almak değil, vermek.

Teknoloji hızla gelişmeye devam ettikçe hem stüdyo prodüksiyonunda hem de canlı performanslarda çalışmalarınızın nasıl etkileyeceğini düşünüyorsunuz? Müzik teknolojisine olan ilginizi sizi nasıl yönlendiriyor?

Başka neler var? Teknolojiler hızla gelişmeye devam ediyor. Özellikle son 12 ayda teknolojinin daha önce hiç olmadığı kadar değiştiğini düşünüyorum. Bunun bizi insan olarak bugün tam olarak göremediğimiz bir şekilde etkileyeceğini düşünüyorum. Bence bu ampulün, matbaanın, buhar makinesinin ya da motorun icadına benziyor. Bence yapay zekâ dünyayı gerçekten değiştirecek. Umarım müzisyenler için de iyi olur. Bu çok zor ama aynı zamanda da herkes için yeni bir durum. Bu yüzden yeni bir bakış açısına uyum sağlamamız gerekiyor. Burada çok fazla potansiyel var hem iyilik hem de yıkım potansiyeli. Ben bir iyimserim, teknolojik bir iyimserim. Bu yüzden sonunda iyi olacağını düşünüyorum. Elbette kötü yanları da olacak. Ama her şeyi bir arada sayarsanız, iyi olacağına kesinlikle inanıyorum. Beni ayakta tutan da bu çünkü bu benim için çok yeni bir durum. Bu biraz da benim başladığım zamana benziyor çünkü ben başladığımda bilgisayarlar yeni ortaya çıkmıştı ve onlarla müzik yapmak için yeterince hızlanmışlardı. Bu çok heyecan vericiydi. Tüm kariyerimi buna harcadım, müzik ve bilgisayarlar gibi; bu bir bakıma benim kariyerim. Şimdi ise yapay zekâ ve müzik. Yani keşfedebileceğiniz tamamen yeni bir şey. Bu konuda oldukça heyecanlıyım.

İleriye dönük olarak, sizi özellikle heyecanlandıran yeni projeler, iş birlikleri veya teknolojik gelişmeler var mı? Dinleyicilerinizi ya da sizi gelecekte neler bekliyor?

Evet, elbette yeni müzikler var, hem de çok fazla. Ancak müziğin yanı sıra donanım da üretmeye başladım. Yaratıcı müzisyenler için ilham verici bazı yeni araçlar olacağını duyurmaktan mutluluk duyuyorum. Bu çok yakında.

Elektronik müzik sahnesini derinden etkilemiş biri olarak sizi örnek alan prodüktör ve müzisyen adaylarına ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz?

Daha önce de söylediğim gibi, kendi sesinizi bulmanız gerekiyor. Ama bence bu, bugün daha da doğru çünkü artık herkes yapay zekâ ile müzik yapabiliyor. Yapay zekânın yapabildiği şey, başkalarının daha önce icat ettiği müzikler ve en çılgın kombinasyonları yapabiliyor. Dolayısıyla sesinizi bulmak, henüz orada olmayan bir şey yapmak şimdi daha da önemli. Bunun için yapay zekâyı kullanabilir ya da yapay zekâyı size yardımcı olması için kullanabilirsiniz. Bu heyecan verici. Bence kendi sesini bulmak çok zor çünkü pek çok şey zaten yapıldı. Ama her şey yeni fikirlerle ilgili. Yeni fikirler olacağından eminim. Bu yüzden sevdiğiniz bir şeyi kopyalayarak başlamanın iyi olduğunu düşünüyorum. Bunu yapabildiğinizde bir adım daha atarsınız ve sonra kendi sesinizi bulursunuz. Bence yol bu.

Sónar Istanbul hakkında detaylı bilgiye buradan, Henrik Schwarz’ın Instagram hesabına da buradan ulaşabilirsiniz. %100 Müzik’in katkılarıyla 26, 27 ve 28 Nisan’da Zorlu PSM’de gerçekleşecek Sónar İstanbul’un biletlerine buradan satın alabilirsiniz.

0
1071
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage