01 AĞUSTOS, PAZARTESİ, 2016

İstanbul Modern’de Teknolojiye Dair Bir Seçki

İstanbul’un dokuz günlük bayram tatili nedeniyle sessizliğe gömüldüğü günlerde İstanbul Modern, Uluslararası Sanatçı Filmleri 2016 seçkisini ağırlamaya başladı. Uluslararası Sanatçı Filmleri programı 2008’de Whitechapel Galeri tarafından başlatıldı. Farklı coğrafyalardan sanat kurumlarının her sene farklı bir tema çerçevesinde davet ettiği videolardan oluşan gezici seçkinin bu yılki odağı teknoloji oluyor ve İstanbul Modern de dahil olmak üzere 13 kurumun ortaklığında gerçekleşiyor. 

İstanbul Modern’de Teknolojiye Dair Bir Seçki

Programın teması, duvarlara “Devrim tweetlenecek” notları düşülen günleri, darbe girişimi tanıklıklarımıza Facetime uygulamasının damgasını vurduğu geceleri yaşadığımız zamanlara gayet uygun düşüyor. 13 videonun sıralandığı koridorun başında Whitechapel’ın davetiyle seçkiye katılan Rachel Maclean’in, internet üzerinden edindiği buluntu sesleri kendi görüntüsüyle birleştirdiği Mikroplar’ı yer alıyor. Youtube’dan klip izlerken araya giren reklam kuşaklarını andıran videodaki sesler, tuvaletinizi istila eden mikroplara acımayan (!), kan lekesini dahi çıkaran çamaşır suyundan yüzünüze derinlemesine etki eden (?) bir yüz maskesine ve zararlı canlıların bağırsak duvarına tutunmasını (sizi kusturarak) engelleyen probiyotik bir besine dek çeşitli temizlik ürünlerinin tanıtımını yapıyor. Looney Tunes çizgi film serisinin Acme Corporation’ını hatırlatan hayal ürünü Mask – Masque markası yapay bir temizliği klişeleşmiş bir şekilde pazarlarken müşterisinin sağlığını / hayatını tehdit eder bir noktaya ulaşıyor. Geçtiğimiz senelerde Türkiye’den İnci Eviner, Bengü Karaduman, Burak Delier, Vahap Avşar gibi isimlerin dahil olduğu seçkiye bu sene Zeyno Pekünlü ve Ürkütmeden bir kadına nasıl dokunursunuz? başlıklı videosu (2015) davet edildi. Koridorun sonunda karşınıza çıkacak 19 dakikalık video, sanatçının internetteki “How to...?” videolarından hazırladığı bir kolaj. Kadın tavlama konusundaki engin bilgilerini bir TED konuşmasındaymış gibi paylaşan “profesyonel kadın avcıları”nın, “yaşam koçları”nın görüntülerinin sıralandığı video, bir yandan online ortamdaki bilgi üretimi ve dolaşımı üzerine sorgulamalar yaparken, bir yandan da eril dilin internet üzerindeki yeniden üretimini mizahi bir dille açığa çıkarıyor.

Seçkiye Afganistan’dan dahil olan Fareeha Ghezal’ın Kadına Şiddet’i, Orta Doğu coğrafyasındaki kadınların teknoloji yoluyla görünürlük kazanma çabalarını çöl, ayna, yansıma metaforları üzerinden anlatıyor. Aynı ekranda bu videoyu takip eden Mak Ying Tung imzalı Silahsızlandırma videosu ise, insanın doğaya karşı nedensiz kötülüğüne aracı olan teknolojiye eleştiri getirerek zıt bir tavır sergiliyor. Uluslararası Sanatçı Filmleri 2016 seçkisi 6 Ekim’e kadar İstanbul Modern’de görülebilir. 

0
2857
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage