10 MART, PAZAR, 2013

Dönüşüm Muhteşem Olacak

Dönüşüm Muhteşem Olacak! performansıyla büyük ilgi gören Işıl Eğrikavuk, Mart ayında gerçekleşecek olan Sharjah Bienali'ne de davet edilmiş. 2012’nin genel bir değerlendirmesini aldığımız sanatçı 2013'e de hızlı bir giriş yapacağa benziyor.

Dönüşüm Muhteşem Olacak

Işıl Eğrikavuk için 2012 nasıl bir sanat yılı oldu? 

Muhteşem! Çok iyi bir ekiple ve kısa sürede çıkardığım performans “Dönüşüm Muhteşem Olacak!”, kazandığım en iyi güncel sanatçı ödülü Full Art Prize ve Brezilya, İngiltere ve İstanbul’da sergiler. Hızlı bir tempoyla dolu bir yıl oldu. 


Dönüşüm Muhteşem Olacak! Performansınız büyük ilgi gördü. Bilmeyenler için bu performansı anlatabilir misiniz? 

Dönüşüm Muhteşem Olacak! talk show formatında gerçekleşen bir performans. Tıpkı televizyonda izlediğimiz talk show lar formatında, ve oyuncuları da medyadan tanıdığımız isimler. Örneğin talk show’un sunuculuğunu üstlenen Sevim Gözay zaten bir televizyon sunucusu, showun sonunda ise rap sanatçısı Fuat'la birlikte yazdığımız bir şarkı yer alıyor. Fakat, talk show aslında tamamen ben ve projenin sanat yönetmeni Jozef Amado tarafından yazılan bir senaryodan oluşuyor,y ani bir kurgu. Senaryonun odak noktası ise Mısır’daki Piramitleri getirip Taksim Meydanı’nda sergilemek. Bu absürd fikir aslında hepimizi bir şekilde etkileyen kentsel dönüşüm projelerine bir eleştiri niteliğinde. 

Yurtdışında yapılan çalışmaları ve sanat platformlarını görme şansınız oldu. Sanat platformları ve sanat hayatı ile Türkiye’dekileri kıyasladığınızda ortaya nasıl bir manzara çıkıyor? 

Chicago Art Institute’te okudum. O dönemde 24 saat okul ve stüdyoda geçen bir hayatım oldu. Bir yandan da etrafta ne olup bittiğini takip ediyordum. Elbette Chicago ve New York’ta güncel sanatı bulmak zor değil ama İstanbul’da bu konuda çok hızlı. Çok fazla sergi, galeri ve alternatif mekanlar açılıyor. Manzara burda bence. 


Sanat yayını konusunda Türkiye’nin kısır bir ülke olduğunu düşünüyor musunuz? 

Etrafta ne olup bittiğini anlatan, ya da sergileri tanımlayan çok fazla basılı yayın, web sitesi var. Ama eksik olan işleri derinlikli olarak inceleyen sanat eleştirisinin olmaması. Bunu özellikle 2009’da katıldığım İstanbul Bienali sonrası hissettim. Tüm yazılanlar bienalin sponsorluğu ile ilgiliydi. 

Çalışmalarınızın niş bir kitleye hitap ettiğini görüyoruz. Bu bir tercih mi yoksa amaç daha büyük bir kitleye hitap etmek mi? 

Niş değil aslında, benim amacım güncel sanata aşina olmayan insanlara da yönelik işler yapmak. Açıkçası ben de güncel sanatı ve yapılanları bazen çok içine kapalı ve anlaşılması zor buluyorum. Bunu söylerken amacım herşeyi basit indirgeyelim değil ama seyirciyle nasıl iletişim kuracağınız önemli. Örneğin Dönüşüm Muhteşem Olacak! ta da talk show formatında bir performans yaptım, çünkü hem işlerim içerik olarak medyayla alakalı, hem de daha popüler bir mecrayı güncel sanatta kullanmak istedim. 


2013 takviminiz belli mi? 

Mart ayında gerçekleşecek olan Sharjah Bienali’ne davet edildim. Sharjah oldukça önemli bir bienal ve burası için özel olarak tasarladığım bir performans gerçekleştireceğim. Sonrasında ise yurtdışı sergileri var.
Açıkçası ben de güncel sanatı ve yapılanları bazen çok içine kapalı ve anlaşılması zor buluyorum. Bunu söylerken amacım her şeyi basite indirgeyelim değil, ama seyirciyle nasıl iletişim kuracağınız önemli.


Bulunduğu coğrafyanın sanatçının yaratım sürecine
nasıl bir etkisi var?


Benim için çok etkili, çünkü stüdyosuna kapanan ve hayattan kopuk yaşayan bir sanatçı değilim. Bir yandan gazetecilik yapıyorum. Güncel sanat da aslında siyasi ve toplumsal olaylarla paralel giden bir alan. Benim için sanat da, gazetecilikte de benzer konularla uğraşıyor ama iki farklı sunma biçimi ortaya koyuyorlar. Sanatta işin içine hayal gücünü, gerçekte var olmayan bir şeyi de katmak beni çok heyecanlandırıyor. 


İlk kez düzenlenen ‘FULL Art Prize’da ödül aldın. 

En iyi güncel sanatçı ödülünü kazanmak elbette çok güzel. Ve bu ödülü tek çalışmayla değil, son beş yıl içinde yaptığım tüm çalışmalarla kazandım. Ödül töreninde de altını çizdiğim bir şey var, güncel sanatı desteklemek sadece eser satın almakla olmuyor. Sanatçıları üretim süreçleri içinde desteklemek de çok önemli.


0
2822
0
Yazar:
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle