17 HAZİRAN, PAZARTESİ, 2019

Art Basel’in En İyi 10 Standı

İsviçre’in Basel kentinde 13-16 Haziran tarihlerinde düzenlenen Art Basel, 50. yılını geride bırakırken yeni bir şeyler denemeye devam etti. Bu yıl gerçekleştirilen “sliding scale price model” ile düşük bütçeli galerilere de sergileme imkânı tanınırken, katılımcılar alım gücüne göre belirlenen metrekare fiyatları üzerinden stant kiralayabildiler. Uygulamadan yararlananlar arasında satış yapan standların yanı sıra kiralık eser veren galeriler de vardı. Onlardan biri olan New York’s Essex Street, sanatçı Cameron Rowland’ın isteği ile fuar boyunca hiçbir satış yapmadı ve tüm eserler kiralanmak üzere yeni stant sisteminde sergilendi.

Art Basel’in En İyi 10 Standı

Art Basel’in dünya çapındaki yönetici ismi Marc Spiegler, galerilerin zor bir dönemden geçtiğine dikkat çekerken sanat piyasasının bir avuç galeri ve sanatçıya odaklandığını da belirtti. Bu yıl 34 ülkeden 290 galerinin katılımıyla gerçekleştirilen Art Basel, stant uygulamasıyla bahsi geçen durumu değiştirmek için umut vaat eden çalışmalar düzenledi. Art Basel’in standlarında en dikkat çeken 10 galeriyi yayımlayan Arsty listesini sizler için çevirdik.

Gentil Carioca - Stand S19

Gentil Carioca, Stand S19’da; Maxwell Alexandre, Vivian Caccuri, Laura Lima, Jarbas Lopes, Renata Lucas, Arjan Martins, João Modé, Maria Nepomuceno, Opavivará!, Pascale Marthine Tayou ve Rodrigo Torres gibi isimlerin eserlerini sergiledi.

Sayısız kez yorumlanan Marcel Duchamp’a ait Fountain (1917), Brezilyalı sanat topluluğu Opavivará!’nın dokunuşuyla bu kez “happy hour” çeşmesi olarak karşımıza çıktı. Beyaz fayanslarla kaplı kapalı bir çekmeceye yerleştirilen eser, çeşmesinden ünlü Brezilya romu olarak da bilinen cachaça akıttı. Güneş ve kumsalı çağrıştıran sarı tonlarına boyalı Gentil Carioca, gün boyunca ziyaretçilere akıttığı cachaça ile eğlenceli anlar yaratırken Brezilya’nın yerel sanatçılarından Maria Nepomuceno’nun boncuk ve incilerle bezeli çalışmasıyla Laura Lima ve João Modé gibi güçlü isimleri de fuar boyunca S19 standında ağırladı.

Hauser & Wirth - Stand D11

Hauser & Wirth, Stand D11 kapsamında; Hans Arp, Larry Bell, Louise Bourgeois, John Chamberlain, Lucio Fontana, Günther Förg, Philip Guston, Annie Leibovitz, Zoe Leonard, Fausto Melotti, Paul McCarthy, Martin Puryear, Mika Rottenberg, Mira Schendel, Cy Twombly, Franz West ve Georges Vantongerloo’nun eserlerini ağırladı.

Hauser & Wirth, geçtiğimiz haftalarda bir duyuru yapmış ve Annie Leibovitz’i dünya çapında temsil ettiğini açıklamıştı. Art Basel’de yer alan standında ise sanatçının daha önce görülmemiş 63 fotoğrafı bu vesileyle ilk defa izleyiciyle buluştu.1970-84 aralığında çekilen fotoğraflarda, aralarında ünlü simaların da bulunduğu arabada oturan pek çok insanı görmek mümkün oldu. Martin Sheen, Sissy Spacek, Mick Jagger ve Jane Fonda gibi Amerika’nın önemli yüzlerini fotoğraflayan sanatçının temsilcisi Marc Payot, Leibovitz’in fotoğraflarında Amerika’nın gerçek yüzünün görülebileceğinden bahsetti. Çalışmaların her biri $275,000 dolardan satışa sunuldu.

Öte yandan John Chamberlain’in mal varlığını da temsil etmeye başlayan galeri, PARISIANESCAPADE (1999) adlı ezilmiş metal parçalardan oluşan ünlü çalışmayı fuar boyunca D11 standında sergiledi. $750,000 ile satışa sunulan heykelin yanı sıra sanatçıya ait iki eser de Art Basel süresince izleyiciye sunuldu. Bahsi geçen eserlere eylül ayında düzenlenecek Chamberlain seçkisinde yer verilebileceği de Art Basel’de sergilenen teaserdan edinilen bilgiler arasında. İtalyan sanatçı Lucio Fontana’nın 24 kesikten oluşan Concetto spaziale, Attese (1965) adlı kırmızı resminden Lorna Simpson’ın heykeline; Cy Twombly’nin şiirsel çalışmalarından Rashid Johnson ve Louise Bourgeois heykellerine kadar çok sayıda güçlü eser D11 standında yer aldı.

kurimanzutto - Stand R1

Carlos Amorales, Leonor Antunes, Nairy Baghramian, Jimmie Durham, Gabriel Orozco, Danh Vō ve Haegue Yang’a ait işler, kurimanzutto tarafından Art Basel süresince temsil edildi.

kurimanzutto, sanatçı Danh Vö imzalı Jardín con palomas al vuelo (2018) isimli çalışmayla Art Basel standları arasında oldukça göz kamaştırdı. Eser pembe renkli 1000 adet mumdan oluşurken her bir mum standın duvarına mum fitilleriyle asılarak sergilendi. Eser Art Basel’de eseri gören ve ismi açıklayan Tayvan’daki bir kurum tarafından satın alındı.

Sanatçı fuarda sergilenen işi için ilk konsepti Mexico City’s Casa Luis Barragán’daki sergisi kapsamında 2018 yılında hazırlamıştı. Konsepte göre sergideki mumların üretimi için doğal boyalar ve balmumumu kullanılıyor, Meksika’nın eyaletlerinden Oaxacanlı zanaatkarlar da eserdeki mumların üretimlerini üstleniyor. Kolomb öncesi Amerika’da oldukça nadir görülen, güç ve sağlığın sembolü kırmızı böcekten elde edilen doğal boya, eseri oldukça değerli kılarken kurimanzutto’nun sahibi José Kuri’ye göre eserin üretildiği bölgeye de ekonomik bir katkı sağlıyor. Mumların yandıkça tükenmesi, koleksiyonerin yeni mum temin etmesine olanak tanırken yerel halkın ekonomisine de destek olması bekleniyor. 

Galerie Thomas - Stand H13

Galerie Thomas Art Basel boyunca H13 standında Alexander Calder, Erich Heckel, Max Liebermann, Edvard Munch ve Chaim Soutine imzalı işleri sergiledi.

Galerie Thomas, şaşırtıcı bir hamleyle Edvard Munch ve Chaim Soutine eserlerini H13 standında bir araya getirdi. $850,000 ile $2.5 milyon arasında değişen satış değerleriyle Soutine’e ait çalışmalar, milyon dolar değerindeki Munch eserleriyle sınırlı sayıda ortak noktaya sahip. Fransız kökenli ve Rus asıllı sanatçı Soutine, kan donduran hayvan ölülerini tasvir ettiği çalışmalarıyla ünlenirken Norveçli Edvard Munch ise ruhsal konular ve ölüm kavramını irdeleyen eserleriyle tanınıyor. Galerinin sahibi Silke Thomas’a göre her iki ismin galeri tarafından yan yana getirilmesi, iki sanatçının da kendilerini ifade etme ve yansıtabilme fikirlerinden ilham alıyor.

Metro Pictures - Stand B3

André Butzer, René Daniëls, Camille Henrot, Cui Jie, Mike Kelley, Oliver Laric, Louise Lawler, Robert Longo, Paulina Olowska, Jim Shaw ve Cindy Sherman, Metro Pictures’a ait Stand B3’te sanatseverlerle buluştu.

Camille Henrot’nun yeni serisi Systems of Attachment (2019) bu aralar gündemde olan psikoloji bilim dalı teorilerinden “bağlanma teorisi”ne dayanıyor. Sanatçıyı temsil eden galeri sahibi Alexander Ferrando’ya göre Henrot’nun eserlerinde öne çıkan duygu aile ya da romantik bir ilişkiden sıyrılarak bireyselleşmeye duyulan ihtiyaç/gereksinimden ilham alıyor. Kırmızı, sarı ve mavi tonların hâkim olduğu karamsar ve karikatürize figürlerden oluşan çalışmalar, fuar boyunca €22,000 ile €28,000 arasında satışa sunuldu.

Metro Pictures standında sergilenen sanatçılar arasında kitsch sanatın temsilcilerinden Mike Kelley de yer aldı. Memory Wave #41 (2003) adlı çalışmasında çok sayıda boncuk, küçük ölçekli biblo, gülen yüz ve atan bir kalp gibi hareket eden oyuncakları, üzeri sarı asitle kaplı bir zemine yapıştıran Kelley’nin eseri yaklaşık olarak $2.3 milyon değerinde satışa sunuldu. Son olarak Art Basel’in B3 standında yer alan Cindy Sherman ise Untitled (1989) isimli eseriyle karşımıza çıktı.

Neue Alte Brücke - (Gallery Section) N12

Neue Alte Brücke, Art Basel boyunca Nancy Halt kolektifinin çalışmalarını sergiledi.

Neue Alte Brücke, Nancy Halt kolektifiyle fuara katıldı. Adını, arazi sanatının ünlü isimlerinden, ikonik Sun Tunnels (1973–76) çalışmasının yaratıcısı Nancy Holt’tan alan grup, iki sanatçı ile bir sanatçı tarihçisinden oluşuyor. Önceki yıllarda “Yabancılar için Arazi Sanatı” adıyla düzenlenen sergilerinde Holt’a ait çalışmaları da sergilemek isteyen grup, 2014’te hayatını kaybeden Holt’un ardından kendisi adına kurulan vakfın izin vermemesiyle bu hayali gerçekleştiremedi. Galerinin kurucusu Mark Dickenson, küratöryel proje yerine “var olan bir sanatçıdan yeni bir sanatçı inşa etme” fikriyle hareket etti ve böylece Nancy Halt kolektifine imkân tanıyarak Art Basel süresince çalışmalarını sergiledi.

Yakın zamanda Michael Heizer’a ait oldukça iyi korunan ve uzun süredir sürdürülen arazi sanatı çalışması City’e giderek “Nancy” ismiyle mektup yazmaya karar veren kolektif, gittiklerinde sanatçının müsait olmadığını öğrendiler. En sonunda zorla içeri giren Nancy Halt ekibi, kullandıkları karavanla beraber yolculuklarını da belgeleyerek oluşturdukları sanat eserini tüm fuar boyunca sergilediler. Karavan ve diğer malzemelerin kurulumu için N12 standına yaklaşık olarak 50.000 $ harcandığı biliniyor.

Taka Ishii Gallery - L11

Art Basel boyunca Taka Ishii Gallery L11’de sergilenen işler Nobuyoshi Araki, Masahisa Fukase, Minoru Hirata, Rinko Kawauchi, Hanako Murakami, Ikko Narahara, Takuma Nakahira, Lieko Shiga, Sofu Teshigahara, Yusuke Yamatani ve Erika Yoshino gibi Japon fotoğraf sanatının önemli isimlerine ait oldu.

Fuar boyunca etkileyici stant duvarlarıyla adından söz ettiren Taka Ishii Gallery, 1960’tan günümüze uzanan tarihsel süreçte 74 sanatçıya ait fotoğraf çalışamalarını fuar boyunca L11 standında sergiledi. Nobuyoshi Araki’nin provokatif çalışmalarıyla Ishiuchi Miyako’nun seçilemeyen silüetlerine rastlanan sokak manzaralarıysa seçkide sayıca fazla olan eserler arasındaydı. Tahrip edilen binalar, toplu taşıma araçları ve kıyafetlerini fırlatan bir adamın görüldüğü diğer kompozisyonların yanı sıra en dikkat çekenlerden biri de Ihei Kimura’ya ait Basement Tavern, Vienna (1955) adlı fotoğraf oldu. Tahmini değerleri $1,000 ile $80,000 arasında değişen eserler içinde Ihei Kimura’nın işleri en yüksek fiyata sahip oldu.

Vadehra Art Gallery - J5

Vadehra Art Gallery- J5 Art Basel boyunca Benode Behari Mukherjee imzalı çalışmaları sergiledi. Hindistan’da doğan Benode Behari Mukherjee, 1957’de görme yetisini kaybetti. Bu durum onu yıldırmadı ve gördüğü zamanlara kıyasla daha güçlü işler üretebilmek umuduyla çalışmalarına devam etti. Resim sanatına daha fazla devam edemeyeceğini anladığındaysa bu kez paper - cutout tekniğini denedi ve ardından büyük başarılar elde etti. Son dönem işlerinin sergilendiği Art Basel fuarında Vadehra Art Gallery’nin temsil ettiği basit ve güçlü kompozisyonlardan oluşan Mukherjee çalışmalarının belirlenen değerleriyse $22,000 ile $30,000 arasında değişti.

Sanatçının benzer çalışmalarını bünyesine temin eden Tate Modern ise Hindistanlı Benode Behari Mukherjee’yi Henri Matisse’in cut out tekniğiyle ürettiği işlerin varisi şeklinde tanımlıyor. Art Basel J5 standının bu yılki sahibi Vadehra Art Gallery, sanatçının 700’ye yakın işini satın almış durumda. Galeri sahibi Roshini Vadehra’nın söylediğine görey Mukherjee, Amerika ve Avrupa müzelerinden yoğun ilgi görüyor.

Standard (Oslo) - M9

Mathew Cerletty, Gardar Eide Einarsson, Goutam Ghosh, Kim Hiorthøy, Mikael Lo Presti, Torbjørn Rødland, Julia Rommel, Mari Slaattelid, Fredrik Værslev ve Anna Zacharoff; Standard’ın Art Basel’de sergilediği isimlerdi.

Sosyal medyada Keanu Reeves görsellerini kullanarak yarattığı “meme” çalışmalarıyla da bilinen Norveçli sanatçı Gardar Eide Einarsson, Art Basel’de Standard (Oslo) tarafından temsil edildi. Her postun baskı çalışmasını üreten Einarsson, içeriklerindeki güçlü kavramsallıkla da oldukça dikkat çekti.

Galeri aynı zamanda Torbjørn Rødland imzalı komik ve eğlenceli iş The Thousand Dollar Sandwich (2019) adlı çalışmayı da kendi bünyesinde ilk kez sergiledi. New York’ta yer alan Bureau Galeri’de harika bir sergiyi geride bırakan Julia Rommel, Standard standıyla Art Basel’de yer alan isimler arasındaydı. Woman with Long Fingers (2019) ile fuara katılan Rommel, şekeri andıran renklerle ürettiği resimleriyle biliniyor.

Carlos/Ishikawa - (Statement Section) N12

Sanatçı Rose Salane, New York metrosunda bulunan 94 adet yüzzüğü sıra dışı bir açık artırma ile satın aldı. MTA’nın bir yıl sonunda kendisine iade sözü verdiği yüzükler, Salane için çözülmesi gereken gizemlere dönüştü. Sanatçı, 2018 yılında amacına ulaşmak için bir medyumun desteğine başvurarak yüzüklerin geçmişini araştırmaya başladı. Medyumun iddialarına göre kırmızı, yeşil ve altın renginde olanlardan oldukça güçlü tepkiler almış. Kimisi yeme bozukluğu olan bir kadına aitken kimininse zaman takıntısı olduğunu idda ettiği birine ait olduğundan bahsetmiş. Rose Salane, medyumu için yüzükleri kitap gibi okuyan biriydi yorumunda bulunmuş. Yüzüklere DNA testi de yaptıran Salane, sonrasında kuyumcuların incelemesini de istemiş.

Fuara getirilen yüzükler beyaz bir fon üzerine montelenirken, onlara uygulanan 3 testin sonuçları da ipek baskıyla aynı yüzeye eklendi. Art Basel boyunca izleyicilerle buluşan eserlerin teklisi $5,000 dolara satılırken altı parçadan oluşan setiyse $25,000 dolardan alıcılarını bekledi.

İçerik kaynağı için tıklayınız.

Çeviren: Özüm Ceren İlhan

0
7637
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle