26 MAYIS, PAZARTESİ, 2025

Rabia Kalyoncuoğlu’nun “Evin Hafızası” Sergisi Chi Art Gallery’de

Rabia Kalyoncuoğlu’nun “Evin Hafızası” başlıklı kişisel sergisi 28 Haziran’a kadar Chi Art Gallery’de sanatseverlerle buluşuyor.

Rabia Kalyoncuoğlu’nun sergisi “Evin Hafızası”, mekân ve bellek arasındaki çok katmanlı ilişkiyi merkezine alarak, mekâna özgü hazırlanan yerleştirmesiyle izleyiciyi hem kendi geçmişine ve anılarına döndürüyor hem de ütopik bir yolculuğa davet ediyor. Sanatçı, evi yalnızca bir barınma alanı değil; kimliğin, aidiyetin ve kültürel sürekliliğin taşıyıcısı olarak konumlandırıyor ve geçmiş ile güncel yaşam arasındaki değişimi sorguluyor. Sergi, toplumsal dönüşümlerin etkisiyle değişen yaşam alanlarını ve bu dönüşümün bireysel hafıza üzerindeki etkilerini duyusal bir deneyim üzerinden ele alıyor.

“Sanatçı sergide ev kavramını ve zaman içinde değişimini gözler önüne seriyor. Ev, geçmişte çok daha kalabalık ailelere kucak açıp, daha geniş alanlar sunuyor, daha özenli sakin ve yavaş bir hayat deneyimi sağlıyorken, günümüzde, daralan alanlar, bireyselleşme ve hızlanan zamanla hayat döngülerimizin nasıl değiştiğini inceliyor ‘Evin Hafızası’.

Ev, geçmişten bugüne değişen biçimiyle hem fiziksel hem de duygusal olarak dönüşüme uğrayan bir yapıdır. Geniş aile yapılarından bireyselleşmiş yaşam biçimlerine geçiş; doğayla kurulan güçlü bağların yerini betonlaşmaya bırakması; mekânların küçülmesiyle birlikte iç dünyanın da daralması... Kalyoncuoğlu, bu kırılma anlarını görünür kılıyor. ‘Evin Hafızası’ zamanla unutulan alanları ve alışkanlıkların izini sürerek tanıdık ama artık ait olunmayan bir ev atmosferi yaratıyor.

Sanatçının pratiğinde önemli bir yer tutan el işçiliği, burada yalnızca teknik değil, kavramsal bir araç olarak karşımıza çıkıyor. Geleneksel üretim yöntemleriyle kişisel anlatıları harmanlayan Kalyoncuoğlu, estetikle belleği buluşturan bir görsel dil inşa ediyor. Günlük yaşamdan alınmış, işlevini yitirmiş ya da unutulmuş nesneler, bu sergide geçmişin birer tanıklarına dönüşür. Her bir yerleştirme, bir zamanın, bir duygunun ya da bir ilişkinin hatırasını taşır.

Sanatçı kurguladığı bu ütopik evin içerisinde ne geçmişe dönmeyi ne de onu tamamen unutup çağa uyumlanmayı seçer. Modern yaşamla gelen sıkışmayı ve doğadan uzaklaşmayı yarattığı bu evrendeki evin içerisinde kurguladığı, ‘sahte’ bitki örtüsü ile anlatır.

Sergi, belleği yalnızca geçmişe ait bir arşiv olarak değil, bugünü anlamlandıran ve geleceği kuran bir dinamik olarak ele alır. Kalyoncuoğlu’nun kurduğu bu duyusal evren, ziyaretçiye hatırlamanın yalnızca bir eylem değil, aynı zamanda iyileştirici bir süreç olduğunu da anlatır. ‘Evin Hafızası’ yalnızca görsel bir deneyim sunmakla kalmaz; izleyiciyi kendi belleğiyle, geçmişte bıraktığı parçalarla ve bugün hâlâ taşıdığı izlerle yüzleştirir.”
Güneş Salı imzalı sergi metninden alıntı.

Künye:
1. Epizodik Bellek Sandığı, 2025  Sandık (Hazır Nesne Üzerine Yağlı Boya _ Kolaj), Halı (Kumaş _ İplik _ Keçe, Sandık (h.82cm w.51cm d.50cm)
2. Belirsiz Çizgiler I, 2024, Kağıt Üzerine Karakalem, Akrilik, 30x30 cm
3. Belirsiz Çizgiler II, 2024, Kağıt Üzerine Karakalem, Akrilik, 30x30 cm
4. Belirsiz Çizgiler III, 2024, Kağıt Üzerine Karakalem, Akrilik, 30x30 cm
​5. Gülü Seven Dikenine Katlanır, 2025 Kağıt Üzerine Aquarell, Kuru boya İplik Kil 20x30cm

0
56
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage