13 EYLÜL, ÇARŞAMBA, 2017

An Eserlerimin Temel Kaynağı

Konstantin doğumlu Adel Abdessemed çalışmalarına Los Angeles, Kaliforniya’da devam ediyor. Üretimlerini disiplinlerarası alanda sürdüren sanatçı sosyolojik temalara eğiliyor. Sanatçı 15. İstanbul Bienali’ne Cri adlı çalışmasıyla katılacak.



An Eserlerimin Temel Kaynağı

Bu yıl 15. İstanbul Bienali’nde yer alacak olan Adel Abdessemed ile üretim pratiği, gerçeklik olgusu ve bienalde yer alacak işi üzerine konuştuk.

İlk olarak sormak istiyorum “iyi bir komşu” teması sizde neyi çağrıştırıyor?

İyi bir komşu fikri bana mekânın paylaşıldığı bir köyü anımsatıyor. Günümüzde iyi bir komşu giderek bekar kişi tanımı haline geldi. İyi bir ilişkiyi ahenkli bir topluluğa yeğlerim. İyi bir komşu, aynı zamanda kolektif ve dominant olana karşı başlatılan direnişi ateşleyen bir anlama sahip. 

Çalışmalarınızı oluştururken çıkış noktanız ne oluyor?

Çalışmalarımda malzemenin, bir görüntünün veya olayın çıktıları bulunuyor. Sanatım bu buluşmaların gerçekleşmesinden ibaret.

Yerleştirme, heykel, çizim dahil çok çeşitli türlerde çalışmalar yapıyorsunuz. Bu üretim pratiğinizi nasıl etkiliyor?

Teknolojik araçları kullanıyorum, bu bir ressamın paletindeki renkleri kullanmasından çok farklı değil. John Cage in dediği gibi : ‘’İstediğim sonuca ulaşmak için teknolojiyi kullanıyorum’’. İşimin son halini görünce de pişmanlık duymaksızın terk ediyorum.

Cri, 2013, Ivory - 138 x 111 x 60 cm. Courtesy of the artist and Blum & Poe. Feryat, 2013, Fildişi - 138 x 111 x 60 cm. Sanatçı ve Blum & Poe’nun izinleriyle. Photograph: Sahir Uğur Eren Fotoğraf: Sahir Uğur Eren

Hope isimli işinizde gerçek bir mülteci teknesi kullandınız. Ona ulaşmanız nasıl mümkün oldu, hikâyesi nedir?

Tekneyi Küba’daki mültecilerin Florida kıyılarındaki enkazından aldım. 2011’de ilk kez denizle göç gerçeğini ayırt ettim. Sonra 2013’te lsmpedusa isimli çizimleri yapmaya başladım. Denizdeki mülteci fotoğrafları o zamandan interneti işgal etmeye başlamıştı fakat botu ilk düşündüğümde onun gerçek olması gerektiğini biliyordum.

“Umuda değil, gerçeğe ihtiyacımız var” demiştiniz. Sizce gerçek nedir? 

Umut, reklamlardan politikaya kadar her zamankinden daha yaygın bir terim. Öte yandan gerçek kurumsal söylemden bile kayboluyor. Umut ile gerçek birbiriyle karıştırılıyor.


İnsanlar sizde bu gerçeği görüyorlar mı?

İnsanların hissettikleri yerdeler. Artık kim gerçeği arıyor ki?

Günümüzde mültecilerin sorunlarının sanat yoluyla aktarımını neye bağlayabiliriz? Medyanın bu süreçte yarattığı algının sanata bir etkisi var mı?

Mülteciler bir olgudur. Medya temsiller sunar. Sanat, kendi içinde bir olaydır. Gerçekler ve temsillerin ötesine geçme eğilimi gösterir.

Cri çalışmanıza atıf yaparak soruyorum; “an”lar sizin için ne kadar önemli?

An benim eserimin temel kaynağıdır. Anlatılarla meşgul değilim, geçmişten hatıralar hatırlamıyorum. Benim sanatım, belirli bir gerçeğin ortaya çıktığı veya belli bir imajın yaratıldığı zamandan bağımsız olarak sunum yapmaktır.

15. İstanbul Bieaneli’nde yer alacak olan çalışmanızdan bahsedebilir misiniz?

Bieanele Cri ile katılacağım, tuhaf bir maden işi. Elmgreen & Dragset, Cri ile bienale katılıp katılamayacağımı sordular. Ben de tekliflerini kabul etmekten dolayı mutluluk duydum. 

Adel Abdessemed’ın çalışmasını 15. İstanbul Bienali boyunca Galata Rum İlköğretim Okulu binasında görebilirsiniz.

0
5735
1
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage