01 AĞUSTOS, CUMARTESİ, 2020

Okuma Deneyiminin Tarihsel Değişimi

Edebiyat ve kültür dergisi Varlık, Ağustos sayısında edebî üretime değil tamamen okura ve okuma deneyiminin tarihsel değişimine yoğunlaşan “Değişen Okuma Kültürü” dosya konusuyla çıkıyor. Konuyu Pelin Kıvrak, Bâki Ayhan T., Ferit Güven, Mehmet Özkan Şüküran, Mahmut Temizyürek ve Barış Acar farklı açılardan irdeliyor.

Pelin Kivrak “Yazar Gibi Okumak” başlıklı yazısında “Kötü okur var mıdır?” sorusuna yirmi birinci yüzyılda cevap bulmaya çalışan akademisyenlerin ihtilaflı görüşlerinden yola çıkarak edebî metinleri bir yazar gibi okuyabilmenin püf noktalarına değiniyor. Bâki Ayhan T., “Epifanik ve Nostaljik Okuma Bağımlısı” başlıklı yazısında kendi okuma serüveninden kısa notlarla başlayıp akademik okuma, zorunlu okuma, karmaşık okuma, nostaljik okuma gibi edimlere, bir kısmıyla ilk kez karşılaştığımız kavramlara doğru ilerliyor. “Felsefi Bir yaşam Biçimi Olarak Okumak” başlıklı yazısında Ferit Güven, Heidegger’in teknolojide ve okumada nasıl farklı zamanlamalara sahip olduğu düşüncesini irdeliyor. Mehmet Özkan Şüküran “Unutmanın Ağrısıyla Okumak” başlıklı yazısında okuma kültüründeki değişiklikleri ele alıyor. Mahmut Temizyürek, “Salâh Birsel Okur-Yazar” başlıklı yazısında şiirimizin büyük isminin denemeciliği üzerinden okurluk ve yazarlık yönelişini betimliyor. Barış Acar, “Görsel Sanatlarda ‘Okuma Yapma’nın Değişen Anlamı Üzerine Sıralı Birkaç Küçük Düşünce” başlıklı yazısında 90’lardan bu yana sanat yazıları söz konusu olduğunda sıklıkla karşımıza çıkan “okuma yapmak” teriminin ürettiği bağlamlar üzerinde duruyor.

Bu ay derginin “Edebiyat Gündemi”nde Yasemin Olur Çeker’in hazırladığı “Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Bilinmeyen, Daha Önce Hiçbir Yerde Yayımlanmamış Bir Konuşması” yer alıyor.

Gülüş G. Türkmen, Ahmet Çakmak, Fatma Özer, Öykü Gizem Gökgül öyküleriyle yer alırken; Atakan Yavuz, Cenk Gündoğdu, Mehmet Karaca, Necip Yıldız, Fatoş Asya Akbay, İbrahim Tığ, Bekir Dadır, Enver Ali Akova, Şeyda Kazez, Ahmet Akın, Ayça Erdura, İsmail Afacan, Asım Çetinkaya şiirleriyle dergide. Desenler ise Özge Ekmekçioğlu’na ait.

Yazılar ve yazarlar: Nesnelerin Dili (İlyas Tunç) – Modernizme Giden Yolda İzlenimciliği Yeniden Düşünmek: Batı Sanatı ve 1914 Kuşağı (Ecem Özensoy) – Nur Özalp’ın Atölyesi ve “Su Serisi” (Emre Dirim) – Dergi Tefrikası - 4 ya da “Gözün Kör Olmasın Haydar...” (Haydar Ergülen) – Yeni Nesil Transfobi (Markiz) – Romanlarıyla Tarık Dursun K. (Mehmet Atilla) – B. Nihan Eren Öykülerinde Sezgi Payı (Hande Balkız) – Safiye Erol: Aşkın ve Kadıköyü’nün Unutulmaz Romancısı (Taner Ay) – Yeni Şiirler Arasında (Şeref Bilsel) – Yeni Öyküler Arasında (Jale Sancak)

​Varlık Kitaplığı’nda ise: “Başka Türlü de Olur” - Mehmet Can Doğan (Esra Sağlık) – “Unutulmaz” - Turgay Fişekçi (Soner Sert) – “Buz” - Tristan Jones (Hikmet Temel Akarsu) – Faris Kuseyri ile “Doğu Duvarı” Üzerine Söyleşi (Zeynep Yalçın) – “Billy Budd” - Herman Melville (Derya Çakır) – “Eğiş” - Pınar Gözpınar (Serdar Çekinmez) – Şiir Günlüğü (Gültekin Emre) – Küresel Haberler (Zeynep Şen)

Görsel: Benjamin Flouw

0
457
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage