BüroSarıgedik’in geçici sergi mekânı Display; “Bakım Haritası”, “Yarı Kurmaca” ve “Akrobatik Hareketler” başlıklı üç yeni sergiyi 4 Mayıs’tan itibaren sanatseverlerle buluşturacak.
Eda Çekil’in ikinci kişisel sergisi “Bakım Haritası”, Larissa Araz’ın yitik coğrafyalara baktığı “Yarı Kurmaca” başlıklı kişisel sergisi ve Berat Işık, Vahap Avşar ve Gülsün Karamustafa’nın son işlerinden oluşan “Akrobatik Hareketler” sergisi 4 Mayıs - 31 Temmuz tarihleri arasında Display’de izleyiciye sunuluyor.
Eda Çekil’in “Bakım Haritası” sergisi kadının ev içine hapsedilen, görünmez kılınan emeğini yansıtmaya odaklanıyor. Sanatçı bu amaçla 1965 tarihli hasta bakım rehberinden, aile üyelerinin fotoğraflarına uzanan bir yelpazede örnekleri hazır malzemelerle işleyerek dönüştüren işler kurguluyor. Sergide kadına ve erkeğe atfedilen rollerin izini süren kırmızı çizgi, kadını anonimleştiren kırmızı bant, sınırlayan, içeride tutan ve dışarıda bırakan duvarlar, dayanışmaya ama aynı zamanda dirence ve karşı duruşa sokulan kadraj Çekil’in kendi yaşamını sorgulamasının izlerini taşıyor. Sanatçının son iki yıllık üretimlerinden oluşan sergide ayrıca daha önce Bilsart’ta gösterilen video işi Cilve Belle Naz Belle de mekâna özgü bir yerleştirmeyle yer alıyor.
Kültürün “kendimiz hakkında kendimize söylediğimiz hikâyeler” olduğuna inanan Larissa Araz’ın “Yarı Kurmaca” başlıklı kişisel sergisi ait olduğu farklı coğrafyalara yayılan kültürleri otobiyografik ve hayali bir anlatının içinde sunuyor. Fotoğraf mecrasının belgesel niteliğini vurgulayan sanatçı aynı zamanda fotoğrafçıların hep en iyi yalancılar olduğunu da belirtiyor. Bu çelişkinin kesiştiği yeri edebiyatta son dönemlerde bolca kullanılan auto-fiction (otobiyografik kurmaca) anlatı türüne benzeten Araz, edebiyatta kullanılan bu tekniği kendi fotoğraflarında bulmaya çalışıyor. Sanatçı kendi gerçekliğini fotoğraf üzerinden bulmaya çalışırken izleyicilere, bağlı olduğu toplumların ve coğrafyaların hayali gerçekliğini sunuyor.
Berat Işık, Gülsün Karamustafa ve Vahap Avşar’ın en son çalışmalarından yola çıkarak, daha önce sergilenmiş eserlerini de içeren bir seçkiden oluşan “Akrobatik Hareketler” sergisi Rancière’in “duyulurun paylaşımı” (le partage du sensible) kavramından ilham alıyor. Bireylerin mevcut siyasi statükoya dair memnuniyetsizliğini yankılayan eserler, toplumsal ve yasal kategorileri yöneten normatif kodların birbirinden ayrıştırıldığı hatların kaydırılması, kırılması ve/veya aşındırılmasıyla önceden algılanamayanın (duyulamayanın) algılanabilir (duyulabilir) hâle getirilmesinde adımlar olan eylem veya söylemlerin olasılıklarına dair bir bakış açısı öneriyor.
Künye:
1. Larissa Araz, Başlangıç, Yarı Kurmaca Serisinden, Hahnemuhle 200 gr Matt Fibre Arşivsel Baskı, Çerçeveli, 170x114
2. Eda Çekil, İsimsiz/Untitled, 2023
3. Vahap Avşar, Arguvan’a Yol/Road To Arguvan, 2013 (Tek kanallı video/Single channel video, 2’18’’ Ed. 3 + 1 AP)