20 OCAK, SALI, 2015

Prizmatik Soyutlamalar ve Ötesi

Disiplinler arası sanat üretim pratiği çerçevesinde sanat üretimini gerçekleştiren sanatçı Lara Kamhi’nin çalışmalarındaki soyutlamaları sergilendiği alanlarla iletişim kuran önermeler içermektedir. Kamhi’nin çalışmalarına dair kendisi ile gerçekleştirdiğimiz söyleşide sanatçı Eli Kasavi ile birlikte açtıkları medya sanatları alanı Prizmaspace’e de değindik.

Prizmatik Soyutlamalar ve Ötesi

Bir video sanatçısı olarak öncelikle kendinden bahseder misin? İçinde büyüdüğün ortam sanatsal pratiğine nasıl bir katkı sağladı? 

Sinema ve medya sanatları eğitimi aldım, çalışmalarım da sinematik yaklaşımlardan besleniyor. Kendimi video sanatçısı olarak tanımlamıyorum. Pratiğime videoyu dahil ederken de kaydetmiş olduğum görsel enformasyonları projektörün de yardımıyla ışığa indirgiyor, soyutlaştırıyorum. Sürecim biraz da bir ressamın sürecine benziyor, ancak boya niyetine soyutlaştırılmış görüntü, ışık kullanıyorum. İçinde büyüdüğüm ortam ise çeşitli açılardan pratiğime yansıyor. Teknoloji ve sanat ile içli dışlı bir ailede büyüdüm. Bu durum ilgi alanlarımı keşfedip, kişisel yaklaşımlar edinme sürecime olumlu katkılar sağladı.

Yeni medya sanatının birkaç yıldır görünür olması yaptığın çalışmaları nasıl etkiliyor? Özellikle eserlerinin oluşum süresinde bunun bir etkisi oluyor mu? 

Gelişen teknoloji ve buna paralel olarak ilerleyen algı süreçlerimiz, değişen sosyal ve görsel normları dijital dünyanın gelişimiyle paralel değerlendirmek, ancak bu okumaları daha dokusal bir düzlemde yorumlamak ilgimi çekiyor. Çalışmalarım geleneksel pratikler ve analog medyumlardan daha fazla etkileniyor. Ancak yeni medya sanatının gelişimini de sıklıkla takip ediyorum.

Video yerleştirmelerin mekânların mimari özellikleri ile ilişki içerisinde mi? 

Sürecim bir mimarın bir mekân ile olan ilişkisinden etkileniyor olsa da bundan farklı işliyor. Bir mekân ile tanışma sürecimde dokusunu keşfedip, hikayesini gözlemliyor, onunla fiziksel bir diyalog geliştirmeye başlıyorum. Mekâna yönelimim yoğunlukla fenomenolojik yaklaşımlardan etkileniyor.

Genellikle çalışmalarına baktığımda soyutlanmış formlar veya belirsiz insan figürü olan videolarla karşılaşıyorum. Bu bir tercih mi? 

Görsel enformasyonları somut figürler halinde kaydedip çeşitli süreçlere tabi tutarak soyutlaştırıyorum. Bu süreç hem soyut hem de somut anlamda algılama süreçlerimiz ve filtrelerimiz gibi katmanları araştırıyor. Somut dünyayı soyutlaştırma süreçlerimizi araştırarak düşüncelerin ve oluş hallerinin özüne, çekirdeğine ulaşmanın gayretine giriyorum.

Video, projeksiyon, resim çalışmalarında bireysel varoluş halleri üzerinden bir arayış anlarını yoğun bir şekilde görünür kılıyorsun. Ürettiğin çalışmaların içeriğine dair, daha açıklayıcı olması açısından ne söyleyebilirsin?

Güncel hayatlarımızı yoğun bir görsel bulantı olarak tanımlamak abartmak olmaz. Sürekli, bir akış halinde sembollerin istilası altında kimlikler, kişilikler ve kararlar, kişisel ‘doğrular’ oluşturuyoruz. Çalışmalarımda, bu yoğun enformasyon okyanusunu içselleştirme süreçlerimizi ve bu süreçlerin yarattığı kırılma - kopma anlarını, belki de illüzyon ve yanılsama olarak tanımlayabileceğimiz süreçleri araştırıyorum. 

Çalışmalarını ortaya çıkartman nasıl bir süreç izliyor?  

Çalışma sürecim paraleller halinde işliyor. Resim, heykel, video ve ses projelerim üzerine farklı zaman dilimlerinde yoğunlaşıyorum. Çalışmalarım bu farklı süreçlerin birleşiminden oluşuyor. Uzun yıllar üzerinde çalıştığım projelerim de, bir günde gerçekleştirmiş olduğum çalışmalarım da var.

Sanatçı olmanın dışında sanatçı Eli Kasavi ile birlikte Prizmaspace adında bir mekânın eş kuruculuğunu yapıyorsun? Prizmaspace İstanbul sanat ortamı için tam olarak ne öneriyor? 

Ortak atölyemizi paylaşma fikrinden yola çıkıp, genç çağdaş sanatçıların deneysel üretimlerini ‘müdahale'siz paylaşabilecekleri, ortak çalışma ve işbirliğini destekleyen sinematik ve interaktif bir proje mekânı olarak şekillendirdik PRIZMASPACE’i. Deneyim tabanlı sunum biçimlerine ağırlık veriyoruz, ancak salt güdüsel simülasyon bağımlılığını tatmin etmekten farklı olarak, içine girdiğimiz bu sarmal dijital çağı güncel sosyal oluşlarla birlikte değerlendirip sorular sorduğumuz, bu yaklaşımların sanattaki yeri, şekli ve yarattığı alternatif sunum biçimleri üzerine yoğunlaştığımız bir mekân PRIZMASPACE. 

Prizmaspace’in önümüzdeki yıl olarak nasıl bir program yoğunluğu var? 

29 Ocak tarihinde Residency programımız kapsamında Güney Koreli çağdaş sanatçı Sejin Kim’in son dönem üretimlerini paylaşacağı kişisel sergisiyle programımıza devam ediyoruz. Yönetmen sergilerimiz kapsamında ise Mart ayında Ozan Adam ve Mayıs ayında genç Hırvat yönetmen Daina Oniunas-Pusic’in gösterimleri gerçekleşecek. Nisan ayında gerçekleşecek olan ikinci grup sergimiz ve Haziran ayında Eli Kasavi ile ortak kurguladığımız Moving Images #2 sergisiyle senelik programımızı sonlandıracağız.

Önümüzdeki dönem kişisel olarak yapmayı planladığın veya katılmayı düşündüğün projeler var mı? 

Ocak ayının sonunda Mixer’de gerçekleşecek Olasılıklar ve Tercihler isimli karma sergi için Idios ve Koinos Kosmos serilerinin devamı niteliğinde yeni üretimler gerçekleştiriyorum. Ayrıca Eylül ayında Şili’nin Valdivia kentinde (MAC) Çağdaş Sanat Müzesi’nde gerçekleşecek olan Galaxias Maculatus sergisi için sanal gerçeklik üzerine bir proje geliştiriyorum.

Lara Kamhi'nin diğer çalışmalarını : http://larakamhi.com/'dan takip edebilirsiniz.

0
3739
1
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle