24 EKİM, CUMA, 2014

Chen'in Neon Işıklı Arkabahçesi

26-28 Eylül’de Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleşen Artinternational 2014’ün en heyecan verici bölümlerinden biri şüphesiz Moving Image sanat fuarının da bir yan etkinlik olarak ana fuara katılımıydı. Birbirinden farklı dillerde video çalışmalarının yer aldığı kurulumdan, Pekinli Tianzhuo Chen’in Picnic (Piknik) adlı videosunu seçtim ve sanatçıyla bu çalışması üzerine söyleştik. 

Chen'in Neon Işıklı Arkabahçesi

Tianzhuo Chen aslında klasik anlamıyla bir videograf değil, Moving Image’da yer alması bu açıdan sürprizli sayılabilir. Chen, daha ziyade bir performansçı, Picnic benzeri kayıtlarında da canlı sahnelediği performanslarını videoart ile traşlayıp kalıcılaştırıyor. Chen’in kullandığı araçlar arasında öne çıkanlar, neon renklerle vücut bulan bir seri global pop kültüre göndermeler; ilkel büyü, tiyatro ve dinsel ayinlerden beslenmeler olarak özetlenebilir.

Astronot gibi giyinmiş Chen’in, kaskının içine monte ettiği borudan esrar çekerken başlattığı videosu Picnic, sekiz dakika boyunca Musevilikten nazizme, çizgi filmlerden EBT kültürüne, Latince özdeyişlerden ilkel Uzakdoğu motiflerine ve abes mantralara kadar uzanan; simgelerle dolu bir anlatım sunuyor.

Merhaba Tianzhuo, Picnic adlı videonu Artinternational’daki Moving Image standında görme şansı elde ettim. Öncelikle Moving Image’ın İstanbul edisyonunda yer almak senin için nasıldı?

Picnic’i İstanbul’da göstermiş olmak, Çin’de ya da Avrupa’da göstermiş olmaktan çok daha güzel. İstanbul epik ve dinsel bir şehir, işimin İstanbul’a uyduğunu düşünüyorum. Umarım bir dahaki sefere beni de davet edebilirler. 

Çalışmalarında genel olarak dişi ile erkek olma halleri arasındaki ince çizgiyi göstermeye çalıştığın aşikar. Bu videonda açılış sahnesinin sol üst köşesindeki sembol aklıma takıldı, nedense bana her iki cinsiyeti de ifade etti. Performansların sırasında da gördüğüm kadarıyla genelde tüysüz ve ince, hatta kimi zaman da üreme organlarını saklayan erkek vücutları kullanıyorsun. Geleneksel Çin ataerkilliğinin baskılarıyla bir ilgisi var mı bu seçimlerin?

Bu simgeyi, cinsiyeti olmayan figürü, Çin ataerkilliğine bağlamıyorum hayır. Yarı Budist yarı Nazist bir sembolün fallik ibadetle birleşmiş hali bu. Benim kurgulamış olduğum dinde, cinsiyetsiz bir tanrı; daha ziyade EBT kültürüyle bağdaştırdığım bir simge. 

Göz de senin için önemli bir simge olsa gerek. Uyuşturucu kullanımıyla farklı algı biçimlerine sahip olmayı mı temsil ediyor bu, yoksa düpedüz dalga mı geçiyorsun?

Göz işlerimde kullandığım en önemli simgelerden biri. Her şeyi gören göz’e atıfta bulunuyorum.

Jerk off in peace (Huzur içinde boşal) ve Ord ab chao (Kaostan gelen düzen) cümleleri neden birlikte yer alıyorlar? 

Düzen ve kaos, akıl ve tutku, arasında bir çatışma sunduğu için. Bunlar laik hayatımızın iki ayrı yüzüdür ve biz hep paradoksal bir anın içinde yaşamaya devam ediyoruz.

Bazen o kadar kör gözüne parmak cinsinden ifadelerin var ki, izleyici onları aptal yerine koyduğunu düşünebilir. İzleyicilerinin tepkileri nedir ve sen bunları hiç göz önünde bulunduruyor musun? 

İzleyicilerimin bir kısmını kışkırtmayı amaçlıyorum. Güçlü duyguların iyi olduğunu ve benim işlerimde önemli olduklarını düşünüyorum. Tabii ki izleyicilerimin tepkileri üzerine kafa yoruyorum, insanların performansımı nasıl sevdiğini ya da sevmediğini görebilmek gelecekte yapacaklarıma yön verebilir. 

Sarı saçlı plastik maske büyük ihtimalle bir çizgi film karakteri, benim nazarımda hem kadın/erkek hem doğu/batı hem kurgu/gerçeklik geçişlerini sorguluyor. Bu görüşüme katılıyor musun, katılmıyorsan senin için neyi ifade ediyor?

Kesinlikle katılıyorum. Tanrı figürü maskesi tıpkı Ay Savaşçısı animesine benziyor ve bahsettiğin tüm karakteristikleri de içinde barındırıyor. 

Geleneksel Çin tiyatrosundan etkilendiğini söyleyebilir miyiz?

Tam tiyatro değil aslında, daha ziyade ilkel Çin ve Tibet törenlerinden ve ayinlerinden esinleniyorum.

Göz alan renkler de işlerinde büyük bir yer kaplıyor. Neon renklere olan bu sadakati neye bağlayabiliriz?

Kişisel zevkim çünkü normalde de bu şekilde giyiniyorum. 

Son olarak 19 Temmuz – 31 Ağustos 2014 tarihleri arasında Şangay Bank Gallery’de solo kurulumu ve düzenli performansları yer almış olan Tianzhuo Chen’in işleri, daha sıklıkla Pekin, Şangay, Londra ve Paris’te takip edilebilir. 

Tianzhuo Chen, Picnic, Chen dans ediyor

0
1046
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle