Pera Müzesi, kuruluşunun 20. yılında iki yeni sergi ile sanatseverlerle buluşacak. “Ortak Duygular: British Council Koleksiyonu’ndan Yapıtlar” ve “Åsa Jungnelius: Toprak, Ateş, Su ve Havayla Yazılmış Bir Dize” sergileri 16 Eylül 2025-18 Ocak 2026 tarihleri arasında Pera Müzesi’nde sanatseverlerle buluşacak.
Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi, sonbaharı iki yeni sergiyle karşılamaya hazırlanıyor. “Ortak Duygular: British Council Koleksiyonu’ndan Yapıtlar”, 29 sanatçının eserleri aracılığıyla koleksiyon ve kurumların yalnızca geçmişi muhafaza etmekle kalmayıp günümüzün toplumsal ve politik dinamikleriyle güçlü ilişkiler kurma potansiyeline odaklanıyor. İsveçli sanatçı Åsa Jungnelius’un Türkiye’deki ilk kişisel sergisi “Toprak, Ateş, Su ve Havayla Yazılmış Bir Dize” ise cam ve taşın etkileşiminden yola çıkarak malzeme ile insan arasındaki ilişkiyi araştırıyor.
Küratörlüğünü Ulya Soley’in üstlendiği “Ortak Duygular: British Council Koleksiyonu’ndan Yapıtlar”, British Council Koleksiyonu’ndan seçilen 29 sanatçının yapıtlarını güncel ve spekülatif bir yaklaşımla ele alıyor. 1930’lardan bu yana oluşturulan ve yaklaşık 9 bin eserden oluşan koleksiyon, 20. ve 21. yüzyıl Birleşik Krallık sanatına odaklanıyor. Kalıcı bir serginin parçası olmayan ve ağırlıklı olarak uluslararası sergilere ödünç verilen bu değerli koleksiyon “duvarları olmayan müze” olarak da anılıyor. Sergi, “Özeni Korumak”, “Tanıdık Yüzler” ve “Hayali Gelecek” başlıkları altında, koleksiyonların yalnızca geçmişi korumakla kalmayıp günümüzün toplumsal ve politik dinamikleriyle nasıl güçlü bağlar kurabileceğini araştırıyor.
Sergide eserleri yer alan sanatçılar; Larry Achiampong, Laura Aldridge, Ed Atkins, Sonia Boyce, Jake and Dinos Chapman, Eileen Cooper, Tony Cragg, Tracey Emin, Jane England, Cerith Wyn Evans, Graham Fagen, Lucian Freud, Anya Gallacio, Gilbert and George, Richard Hamilton, Lubaina Himid, Damien Hirst, David Hockney, Michael Landy, Delaine Le Bas, Sarah Lucas, Kate Malone, Chris Ofili, Marc Quinn, Raqib Shaw, Wolfgang Tillmans, Suzanne Treister, Bedwyr Williams, Madame Yevonde. British Council iş birliği ile gerçekleşen ve uluslararası çağdaş sanatın önde gelen isimlerinin eserlerini sanatseverlerle buluşturan sergi, duyguların kapsayıcı ve bulaşıcı doğasının müzeleri dinamik birer karşılaşma alanına dönüştürebileceğini gözler önüne seriyor.
Elif Kamışlı küratörlüğünde düzenlenen “Åsa Jungnelius: Toprak, Ateş, Su ve Havayla Yazılmış Bir Dize” sergisi, kırılganlığıyla tedirginlik uyandıran cam ile dayanıklılığıyla göz dolduran taşın etkileşiminden doğuyor. Jungnelius’un yakın dönem cam ve mermer heykelleri, Şişecam’ın Denizli Cam fabrikasındaki ustalarıyla iş birliği içinde sergi için üretilen dört yeni büyük ölçekli eserle birlikte izleyiciyi malzemeyle kurulan ilişki üzerine düşünmeye davet ediyor.
Şişecam’ın eser üretim, Orrefors Kosta Boda’nın nakliye sponsorluğu ve İsveç Konsolosluğu ve Araştırma Enstitüsü’nün katkılarıyla gerçekleşen serginin mekânı, hem durgunluk hem de yoğunluk hissi uyandıran bir peyzaj olarak tasarlanırken; tarihi cam objeler, arkeolojik buluntular, göçebe geleneklere dayanan el dokuması ipler ve İsveçli fotoğrafçı Peo Olsson’un objektifinden, Jugnelius’un Bitlis, Van ve Kars’taki obsidiyen sahalarında yürüttüğü araştırmaları belgeleyen fotoğrafları bir araya geliyor. Üfleme cam eserler ve mermer heykeller aracılığıyla tarih, işlev, ustalık ve bilinmezlikle doğrudan ilişki kuran Jungnelius, izleyiciye sözcükler yerine varlık temelli bir deneyim sunuyor.
Künye:
1. Åsa Jungnelius Anne [Nefes I], 2025 Üfleme cam, metal zincir, halat ve kilitli kancalar 175 x 60 cm Sanatçının izniyle Şişecam'ın destekleriyle üretilmiştir
2. Åsa Jungnelius Acı-tatlı, 2024 Cam ve paslanmaz çelik 165 x 22 x 24 cm Sanatçı ve Kosta Boda izniyle
3. Marc Quinn İsimsiz, 2004 Pigment baskı 83.5 x 124 cm Sanatçı ve Paragon I Contemporary Editions Ltd. London izniyle
4. Jane England Jordan, Müzik Kutusu ile Sex Chelsea'de, Şubat 1976, 1976 Gümüş bromür baskı 40.6 x 34.7 cm © Jane England