06 AĞUSTOS, CUMARTESİ, 2022

Modern/izm/i Tartışmak: “Bu Mekân Artık Bu Yer Değil”

Aykut Köksal’ın mimarlıktan kente, çağdaş sanat değerlendirmelerinden tarih yazımına kitaplaşmamış kuramsal metinlerinden oluşan Bu Mekân Artık Bu Yer Değil - Modern/izm/i Tartışmak, Arketon’dan çıktı.

Rifat Gökhan Koçyiğit kitap için yazdığı önsözde şöyler diyor:

“Aykut Köksal’ın, kuramsal çalışmalar yoluyla sanata ama özellikle de mimarlığa katkısında zaman ve mekân yoluyla yapmış olduğu çözümlemeler önemli bir yer tutuyor. Bu yönüyle Kantçı bakışı çağdaş mimarlık ve sanat gerekleri doğrultusunda yeniden yorumlayan Köksal, görsel sanatların yalnız kendi içinde değil, aynı zamanda bu sanatların müzik, edebiyat gibi sıralı düzene dayalı sanatlarla ilişkisini a priori koşullar bağlamında güçlü bir şekilde ortaya koyuyor.

Kant’ın duyarlığın ön koşulu olarak ortaya koyduğu zaman ve mekân, sanatsal varoluşun da ön koşulu olarak hâlihazırda, a priori olarak verilidir. Kant’ta a priori, nesneye ait bir şart değil, bilen öznenin bilinen nesneye kattıklarının bilgisidir. Bu yalnızca deneyimden bağımsız ve deneyimi önceleyen değil, aynı zamanda evrensel ve zorunludur. Kant zaman ve mekânı öznenin içine almakla birlikte öznenin aktif etkilerinin ulaşamayacağı bir yere koyar. Buna göre mekân nesnelere, zaman da olaylara göre belirlenmez, tam tersine mekânın sunduğu a priori şartlar nesnelerin, zaman da olayların belirleyici formudur.

​Köksal, sanatın kurgusallığından ve temsil gücünden yararlanarak bu a priori şartların doğasını, insan duyarlığındaki sınırlarını, çerçevesini kuramsal alanda farklı perspektiflerden ortaya çıkarıyor. Sanatın temsil gücünü, dönüşlü düşünceyi harekete geçiren bir manivela gibi kullanıyor. Mekânın mekânda temsili, zamanın zamanda temsili gibi ikinci düzey temsil etkinliklerinde, öznenin a priori koşulları nasıl değiştirip dönüştürerek sanatsal üretimin kurucu koşullarını belirleyebildiğini gösteriyor. Köksal bu yolla, Kant’ın izleğini takip etmesine rağmen Kant’tan farklı olarak zaman ve mekânı öznenin aktif etkilerinin ulaşamayacağı yerden çıkarıyor. Daha da ileri giderek sanatsal etkinliklerde zamanın mekânda temsil edilerek mekânsallaşması, mekânın da zamanda temsil edilerek zamansallaşması yönünde yaratıcı öznenin nasıl aktif bir konum üstlenebildiğini göstererek izleyiciyi sanatın beliriş koşulları konusunda uyarıyor.”

0
1627
0
  • 06-08-2022
    0
    750
    0
    Genç Yazarlara Faydalı İpuçları: “Hadi Bir Şeyler Yazalım!”
    Genç Yazarlara Faydalı İpuçları: “Hadi Bir Şeyler Yazalım!”
  • 06-08-2022
    0
    881
    0
    Merve Şendil’in “Karanlığımızın Arkasındaki Şeyler” Sergisi SANATORIUM’da
    Merve Şendil’in “Karanlığımızın Arkasındaki Şeyler” Sergisi SANATORIUM’da
  • 06-08-2022
    0
    923
    0
    “Farkında Mısın?” 2. Ulusal Fotoğraf ve Kısa Video Yarışması İçin Başvurular Başladı
    “Farkında Mısın?” 2. Ulusal Fotoğraf ve Kısa Video Yarışması İçin Başvurular Başladı
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage