10 EKİM, CUMA, 2025

Can Ünlü’nün İlk Kişisel Sergisi “CONCANCİN / Kişisel Karma” Barın Han’da

Can Ünlü’nün “CONCANCİN / Kişisel Karma” başlıklı ilk kişisel sergisi 9 Kasım’a kadar Barın Han’da sanatseverlerle buluşuyor.

Burak Topçakıl’ın küratörlüğünü üstlendiği “CONCANCİN / Kişisel Karma” sergisi, çağdaş sanatın yalnızca üretim nesnesini değil, üretimin bilgi alanıyla kesişen koşulları ile sanatın “sergilenmesi” olgusunun varoluşsal statüsünü tartışmaya açıyor. Sergide birbirinden bağımsız işleyen ve sanat eserini anlam üretme, sindirilme ve merak uyandırma eksenlerine karşılık gelen üç farklı yaklaşım eşzamanlı olarak aynı mekân içerisinde kurgulanarak izleyiciye sunuluyor.

“Serginin ilk bölümü, eserlere eklemlenen açıklama metinlerinin, kavramsal içeriklerin işlevi üzerine kurulu: İşlerin kendisi, uzun ve süslü metinler aracılığıyla açıklanıyormuş gibi görünürken aslında abartılı ve ağdalı metinlerin baskısı altında görünmezleşiyor. Ünlü burada sanat eserini ve metni birbirine geçirerek hem izleyiciyi anlamın tekil kaynağını aramaktan vazgeçmeye zorluyor hem de sanat dünyasının kodlarının gösterge ile gösterilen arasındaki ilişkiye müdahale mekanizmalarını sorguluyor.

İkinci bölüm, ‘Mide’ metaforu üzerinden işleyen bir yapıya sahip. Bu küçük odada, sanatçının içine ‘sindiremediği’, tamamlayamadığı ya da heyecanını kaybettiği işler bir araya getiriliyor. Üretimin yalnızca başarıyla sonuçlanan, tamamlanmış bir form değil, aynı zamanda yarım bırakma, vazgeçme ve terk etme süreçlerini de içerdiğini hatırlatıyor. Ünlü, sanat eserinin tamamlanmış, ideal hâline ulaşmış olması (Gesamtkunstwerk) beklentisinin sanatçı üzerinde yarattığı baskının psikosomatik etkisini ‘mide krampı’ olarak tanımlıyor. Bu durumla mücadelesini temsil eden yerleştirme, tamamlanmamışlığıyla zihninden bir türlü çıkaramadığı üretimleriyle samimi bir yüzleşme niteliğinde.

Serginin üçüncü bölümü ise dijital dünyanın sınırlarını yoklayan bir araştırma alanı oluşturuyor. Sanatçı bir süredir, bilgisayar oyunlarının fotoğraf makinesi mekaniklerini kullanarak oyunların dijital evreninde kurgulanmış alanların, tamamlanmış haritaların sınırlarını aşan ve ‘bozuk’ manzaraları kaydediyor. Dijital gerçekliğin sınırlarında ne gerçek ne temsil olan, yalnızca çarpılma ve boşluk olarak karşımıza çıkan tanımlanmamış gerçekliklere odaklanıyor. Böylece sanal dünya ile gerçeklik arasındaki gerilimi, gizli ama erişilebilir sınırlarına vardırarak görünür kılmayı hedefliyor.

‘Sanat eseri gerçeği gerçek olarak sunar; ancak onu, yalnızca eserin içinde açığa çıkacak şekilde gizler. Böylece gerçek ne tamamen gizli kalır ne de tamamen açığa çıkar; eser hem açığa çıkma hem de gizlilik mekânıdır.’ Martin Heidegger, Der Ursprung der Kunstwerkes (1936), (Sanat Yapıtının Kökeni)

Sergi, üç bölüm hâlinde birbirine eklemlenen bu deneyimlerle, izleyiciye sanatçının evrenine dair alışılmışın dışında bir deneyim imkânı sunuyor. Metnin gölgesinden sanatçının midesine, oradan da dijital dünyanın uçurumlarına uzanan bu yolculuk, sanatın hiçbir zaman tamamen anlaşılamayan, sindirilemeyen ve açıklanamayan yanlarına dair sezgilere seslenen bir karşılaşma. Burak Topçakıl küratörlüğünde hayata geçen ve Can Ünlü’nün çok yönlü ve katmanlı üretimlerine kapsamlı bir bakış niteliğindeki ‘CONCANCİN / Kişisel Karma’ sergisi 9 Kasım tarihine kadar Barın Han’da ziyaret edilebilir.”

0
271
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage