Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık yeni sanat sezonunu 11 Eylül’de galeri mekânının dışına taşan “Baharın Kokusunu Hatırlıyor musun?” isimli yerleştirme, video ve performans programı ile karşılıyor.
Küratörlüğünü Yapı Kredi Galeri’nin direktörü Didem Yazıcı ve küratörü Zehra Begüm Kışla’nın üstlendiği program kimi zaman yarı kurgusal kimi zaman gerçek anlatıların izinde, kişisel arşivler, hikâyeler, sözlü tarih ve aile anılarıyla şekilleniyor.
“Baharın Kokusunu Hatırlıyor musun?” mekâna yayılan ve çatlaklardan sızan bir yöntemle kurgulanıyor ve geçmişin nasıl anlatıldığı ile ilgileniyor. Radio Alhara, Basma Alsharif, Levani, Ceren Oykut, Sara Rajaei, Özlem Sarıyıldız ve Viron Erol Vert’in çalışmalarının bir araya geldiği programa paralel Onur Karaoğlu, Tanja Ostojić, Tuğçe Ulugün Tuna, Gülhatun Yıldırım ve Mk Yurttaş’ın dahil olduğu performans serisi resmî tarih anlatısından sıyrılan kişisel hafızanın rolüne odaklanıyor.
YKY Kitabevi, Portiko alanı ve Loca'nın yanı sıra Frankeştayn Kitabevi’ne yayılan “Baharın Kokusunu Hatırlıyor musun?” adlı program 11 Eylül 2025 – 15 Şubat 2026 tarihleri arasında Yapı Kredi Kültür Sanat’ta ziyaret edebilirsiniz. Programa dair ayrıntıları ve etkinlikleri buradan takip edebilirsiniz.
Programdaki işlere dair:
Portiko alanındaki cam cepheye ve girişe yayılan Özlem Sarıyıldız’ın De Te Fabula Narratur (2022) adlı yerleştirmesi sanatçının göçmenlerle yaptığı çalışmada bizzat onlardan duyduğu cümleleri içeriyor. Bu cümlelerden biri olan Baharın Kokusunu Hatırlıyor musun? aynı zamanda programın tümünü çerçeveliyor. Latincede ‘anlatılan senin hikâyendir’ anlamına gelen De Te Fabula Narratur, kelimelerin çatlaklar üzerinde yer bulması ve göçmenlik halleriyle ilgileniyor. Sara Rajaei, Şairler Kenti (2024) adlı videoda yarı ütopik bir kent tahayyülü çiziyor. Sanatçının bir ailenin fotoğraf arşivinden yola çıkan çalışması, sokaklara önce şair sonra asker isimlerinin verildiği bir şehri betimliyor. Yeni Evlerimizde Rahat (2017) videosu, Basma Alsharif’in zaman akışının bozulduğu, başlangıç ve sonun birbirine karıştığı beş hikâyeden parçalar sunuyor. Viron Erol Vert, Mor Odada Doğmuş (2021) adlı çalışmasında kendi aile apartmanı olan ve Agos gazetesinin yer aldığı Sebat Apartmanı’nı gizemli bir animasyonla ziyaret ediyor. Zaman algısını tersyüz eden video, sanatçının çocukluk anılarından hatırladığı biblo, mendil, tespih gibi nesnelerle odadan odaya süzülürken İstanbul’un son dönemde geçirdiği dönüşümlere işaret ediyor. Ceren Oykut, Ne-Yer Haritası (2022) çizimlerini canlandırarak kişisel göç hikâyesinden yola çıkan ritüelleri, hayali ve imkânsız bir dil aracılığıyla anlatıyor. Frankeştayn Kitabevi’nde gösterilecek olan Levani’nin a spell: xvi. tower (2023) adlı videosu, New York’ta Empire State Binası’na yansıyan günbatımını iPhone kamerasıyla her gün çekiyor ve bu görüntüleri edebi alıntılar eşliğinde bir araya getiriyor. Tekrar eden kareler, dönüşümün ve yeniden düşünmenin yollarını araştırıyor.
2020 yılından bu yana Beytüllahim’den yayın yapan çevrimiçi radyo istasyonu Radio Alhara, Yapı Kredi Kültür Sanat’ın merdivenlerine yayılarak programa ses ve müzik katıyor. Dinleyicileri müziği işitsel özgürleşmenin bir aracı olarak deneyimlemeye davet ediyor. Gülhatun Yıldırım’ın Tıpkı Eskisi Gibi adlı çalışması, sanatçının 2015’te İstiklal Caddesi’ni geri geri yürüdüğü performansını belgeliyor. Sanatçı, Yapı Kredi Galeri ve Performİstanbul tarafından on yıl aradan sonra aynı performansı yeniden sahnelemeye davet ediliyor.
1. Levani, bir büyü xvi. kule a spell xvi. the tower, 2023
2. Sara Rajaei, Şairler Kenti City of Poets, 2024
3. Gülhatun Yıldırım, Tıpkı Eskisi Gibi Just Like the Past, 2025
4. Afiş tasarım: Davut Yücel