Mek’an Sahne’nin Şamil Yılmaz’ın yazdığı, Cevriye Demir’in yönettiği aynı yaşlarda fakat farklı toplumsal sınıflardan gelen iki kişinin bir otel odasında kesişen hikâyesini anlattığı yeni oyunu Tevafuk, 14 Şubat’ta Koma Sahnesi’nde prömiyer yapacak.
Tevafuk’un başrollerini Mehmet Berkay Baygın ve Erdinç Kılıç paylaşıyor. Aynı yaşlardaki, farklı toplumsal sınıflardan gelen biri muhafazakâr bir ailenin tek oğlu diğeri bir eskort, iki genç adam. Yolları bir otel odasında kesişiyor. Başta her şey imkânsız görünüyor: Para çok gerçek, çok somut, çok güçlü… Aşk, fazla kırılgan. Soyut. Sanki biraz da yalan dolan bir duygu. Sınıfsal çatışmanın büyük sahnesi, yerini küçük oyunların oynandığı başka bir sahneye bırakıyor. Bu küçük sahnede aşk, bir ihtimal gibi görünüyor. Sanki oyuna gerçekten inanıp teslim olsalar, her şey değişecek gibi. Oyun, gerçeğe dönüşecek. Oyun, “gerçeğe” dönüşüyor. Her şey, bir otel odasında başlıyor ve bitiyor.
Tevafuk, 14 Şubat’taki gösteriminin ardından 22 ve 28 Şubat tarihlerinde Koma Sahnesi’nde gösterimlerine devam edecek.
Künye
Yazan: Şamil Yılmaz
Yöneten: Cevriye Demir
Oyuncular: Mehmet Berkay Baygın, Erdinç Kılıç
Yapım Desteği: Ilgın Sönmez
Mek’an Teftişörleri: Sezen Keser, Oğulcan Arman Uslu, Elif Aydın
Proje Asistanı: Yağmur Dursun
Işık Tasarım: Umut Sönmez
Fotoğraf ve Video: Özgür Demir
Afiş: Behiç Cem Kola
Dans Danışmanı: Gizem Yetik
Süre: 55 dk
Özel Teşekkür: Ilgım Öztekin, Gizem Yetik, Atölye Tez
Ólafur Arnalds ve Janus Rasmussen’in ortak projesi Kiasmos, Stagepass organizasyonuyla 23 Mayıs’ta Volkswagen Arena’da müzikseverlerle buluşacak.
Modern klasik ve elektronik müzik sahnesinin önemli isimlerinden biri olan Ólafur Arnalds ve Faroe Adaları’ndan elektro-pop sanatçısı Janus Rasmussen, 23 Mayıs’ta İstanbul’da sahne alacak. Minimalist dokular ve duygusal yoğunlukla bezeli besteleriyle tanınan Ólafur Arnalds, bu projede elektronik müziğin derin atmosferleriyle kendi neo-klasik dünyasını ustalıkla harmanlıyor.
Ólafur Arnalds’ın piyano melodileri ve ambient müziğe olan tutkusu, Kiasmos’un temel yapı taşlarından birini oluşturuyor. Analog synthesizer’lar ve minimal techno ritimleriyle işlenen bu kompozisyonlar hem meditatif hem de hipnotik bir atmosfer yaratıyor. 2014 yılında yayımlanan Kiasmos albümü, sanatçının duygusal derinliğini elektronik müziğin modern unsurlarıyla birleştirerek büyük ses getirdi. “Looped”, “Burnt” ve “Held” gibi parçalar, Arnalds’ın müzikal vizyonunu gözler önüne serdi.
23 Mayıs Cuma saat 22.00’de Volkswagen Arena’da gerçekleşecek Kiasmos konserinin biletlerine buradan ulaşabilirsiniz.
Levent Çalıkoğlu küratörlüğünde gerçekleşen “Botter Sergileri” serisinin dördüncü sergisi “Solo Botter: Burhan Uygur”, 20 Mayıs’a kadar Casa Botter’de sanatseverlerle buluşuyor.
Küratörlüğünü Levent Çalıkoğlu’nun, asistan küratörlüğünü ise İrem Büşra Coşkun’un üstlendiği Solo Botter: Burhan Uygur” sergisi, resimleriyle anılar ve duygular arasında köprü kuran, hayatın her anını sanata dönüştüren Burhan Uygur’un pratiğine kapsamlı bir bakış sunuyor. Sergi, izleyicileri 1992 yılında kaybettiğimiz sıra dışı sanatçının hikâye anlatımındaki çok katmanlı yaklaşımı ve görsel şiirselliğini keşfetmeye davet ediyor.
Her şeyden ilham alabilen, yaşadığı her anın ve herkesin resmini yapabilen Burhan Uygur’un resimlerinde boyanın katman katman dönüşmesi, çizgilerin melankoli ve coşku arasında dans etmesi, yaşadığı anların ruhunu derin bir şiirsellikle yansıtıyor. Şiir ve edebiyattan da etkilenen, bu sanat dallarıyla da yakından ilgilenen sanatçı, resimlerinin içine yerleştirdiği notlar, dizeler ve şiirler ile anlatmak istediği hikâyenin görünmeyen bir yüzünü yansıtıyor. Burhan Uygur’un sanat pratiği, farklı malzemeleri ve teknikleri iç içe geçirerek her anın ruhunu yakalamayı hedefleyen deneysel bir yaklaşıma dayanıyor. Boyayı tüpten çıktığı hâliyle kullanmayı reddeden sanatçı, parmaklarıyla, avuç içiyle ve rastgele nesnelerle çalışarak renk ve dokuyu bir arada dönüştürür; böylece resimleri, anlamlar dünyasına kapı aralayan birer anlatı hâlini alıyor.
Burhan Uygur’un eşi Vesile Uygur sergi açılışında şunları söyledi: “Burhan ne zaman sergi açsa lapa lapa kar yağıyordu. Arabalar çalışmazdı ama, sağ olsun dostlar, arkadaşlar bizi yalnız bırakmazdı, bugünkü gibi. Herkese çok teşekkür ederim, çok sağ olun, ayaklarınıza sağlık. Herhalde Burhan’ın ruhu buralardadır, muhakkak bizi görüyordur.”
Japon yazar Hiyoko Kurisu’nun okurunu ruhsal keşif yolculuğuna davet ettiği hikâyelerinden oluşan kitabı Sihirli Şeker Dükkanı, Ahmet Can Aşkın’ın çevirisiyle Athica Books tarafından dünyayla aynı anda Türkçede yayımlandı.
Dünya çapında geniş bir okur kitlesine sahip, ödüllü yazar Kurisu okurlarına şu mesajı veriyor: “Lütfen kalbinizin, kitabın içerdiği gizemli deneyimlerle ısınmasına izin verin.” Bu kitap okuyanlara acı ve tatlı bir yolculuk sunarken, insan ruhunun derinliklerinde saklı kalan duyguları ortaya çıkarıyor.
Tapınağın arkasında bir anda ortaya çıkan Alacakaranlık Çarşısı, bu dünya ile öteki dünya arasındaki boşlukta var olan gizemli bir mekândır. Burası, insanların dertleri ve kaygıları nedeniyle varlıkları dengesizleştiğinde onları içine çeker. Çarşının içinde, insanları karşılayan tek yer ise “Sihirli Şeker Dükkânı”dır. Dükkânın sahibi olan Kogetsu, tuhaf güçlere sahip şekerler satar ve her şekerin ardında yatan anlamı keşfetmelerini sağlar. Bu şekerleri satın alan müşterilerin hayatları yavaş yavaş değişir.
Bariton Kartal Karagedik, çağımızın önemli piyanistlerinden Helmut Deutsch eşliğinde kaydettiği Prometheus başlıklı ilk albümünü Almanya merkezli plak şirketi Prima Classics etiketiyle yayımlandı.
Helmut Deutsch ile uzun süredir Prometheus albümü üzerine çalışan Kartal Karagedik, bu albümde daha önce İstanbul’da verdiği konserlerde de seslendirdiği mitolojik eserlere yeni bir boyut katarak dinleyicilere sunuyor. Albümün merkezinde, Schubert’in antik mitolojiden ilham alarak bestelediği ve yaratıcı hayatının özellikle yoğun bir dönemini yansıtan şarkılar bulunuyor. Karagedik bu eserleri Schubert’in arkadaşı ve şair Johann Mayrhofer’in etkisiyle şekillendirerek dinleyicilerle buluşturuyor. Albümün başlığı, tanrılardan ateşi çalarak insanlara getiren efsanevi Titan Prometheus’a atıfta bulunuyor. Karagedik için Prometheus, aydınlanma, özgürlük ve yaratıcı ilerlemenin yanı sıra otoriteye karşı durma cesaretini de simgeliyor.
Kartal Karagedik albümdeki eserler hakkında şunları söylüyor: “Bazı hikâyeler ve şarkılar vardır ki, yüzyıllar boyunca tekrar tekrar anlatılmalı ve söylenmelidir. Schubert’in müziği, sıklıkla işlediği mitler gibi, bu ebedi kategoriye ait.”
Kartal Karagedik’in Prometheus başlıklı ilk albümünü buradan dinleyebilirsiniz.
Altın Tatlı’nın “Fairies and Faes” başlıklı kişisel sergisi 8-9 Şubat’ta HOPE Alkazar’da sanatseverlerle buluşacak.
“Fairies and Faes” sergisi, Altın Tatlı’nın son 1,5 yılda ürettiği seramik çalışmalarının yanı sıra film, heykel, fotoğraf, resim, enstalasyon, takı ve tasarım gibi farklı disiplinlerdeki eserlerini izleyicilere sunuyor. Sergide ayrıca Altın Tatlı’nın yazıp yönettiği iki kısa film de yer alıyor. Sanatçının önceki sergisi “Dazed Heroes”un devamı niteliğinde, uzun soluklu bir projenin parçaları olan bu filmler Carl Jung’un arketiplerinden ilham alıyor. İstanbul’un ortasında renkli bir bahçe yaratan “Faires and Faes” sergisi, sanatçının doğa ile kurduğu derin bağı ve animeye duyduğu hayranlığı disiplinlerarası bir şekilde sunuyor.
Tuba Kocakaya’nın artistik direktörlüğünü yaptığı sergide, Altın’ın sanatçı iş birlikleri de sergide önemli bir yer tutuyor. Arcadia Trinkets’ın sanatçısı Canberry, Goblin adıyla tanınan Yiğit Güney, Human Objects ekibinden Çağrı Avcı ve Arya Elvera, kılıç ustası Thomas Ward, grillz tasarımcısı Sera Boeno, heykeltıraş Yiğit Yılmaz ve yönetmen Zacharie Lanoue gibi isimlerle üretilen eserler, sergiye çok yönlü bir derinlik kazandırıyor. Serginin ışık tasarımı ise Müjgan Armağan ile Altın Tatlı tarafından yapıldı.
“Doğanın kucağında büyüyen Altın Tatlı’nın çocukluk yıllarında oynadığı oyunlar sıradan oyunlardan çok farklıydı. Bebekler ve arabalar yerine, tırtıllar, örümcekler ve kırkayaklarla dolu bir dünyayı tercih eden Altın, doğaya olan sevgisini, ‘Anime ve belgesel izleyen, resim yapan, içine kapanık bir çocuktum. Böceklerden korkmazdım, aksine hayrandım onlara’ sözleriyle ifade ediyor.
Yetiştiği toplumun muhafazakâr yapısından kaçışını ise queer animelerin büyülü dünyasında bulduğunu anlatıyor: ‘Orası benim için sihirli bir yerdi. Karakterler her zaman çok şık, queer ve doğadaki gibi özgürdü.’ Bu özgürlük ve dualite anlayışı, Altın’ın sanat pratiğinin temellerini oluşturuyor.”
Seray Şahiner’in unutulmaz karakterlerine yenilerini eklediği, zor hayatları ironik bir hikâyeye dönüştürdüğü yeni romanı Vatan Millet Samatya, Doğan Kitap’tan çıktı.
Vatan Millet Samatya; aile bağlarını sevgiyle değil zaaflarla kuran üç kuşağın, dönüşen İstanbul’la birlikte yeniden biçimlenen hikâyesi. Sevilmek isteyen kızların tetikte büyümelerinin, baskı altında yaşayan kadın ve erkeklerin hayatta kalmak için başvurduğu farklı çözümlerin çarpıcı bir panoraması.
Bu roman İstanbul’a caddeler üzerinden damga vurmak isteyenlere, aynı caddelerden can havliyle geçenlerin gözünden bir bakış sunuyor.
“Zengin ne demek? Biri seni kıskanıyorsa zenginsin. İnsan kaç parası olursa zengin olur bilmiyorum ama biz paramız varken bile zengin değildik.”
Epik doom ve black metalin iki efsane grubu My Dying Bride ve Rotting Christ, %100 Metal katkılarıyla Epifoni ve Stagepass ortak organizasyonuyla 24 Mayıs’ta IF Performance Hall Beşiktaş sahnesinde müzikseverlerle buluşacak.
30 yılı aşkın süredir doom metal sahnesine damga vuran İngiliz grup My Dying Bride, melankolik tınıları ve epik besteleriyle dinleyicilere eşsiz bir deneyim sunacak. Yunanistan’ın black metal öncüsü Rotting Christ ise karanlık melodiler ve güçlü sahne performansıyla gecede sahne alacak.
24 Mayıs’ta IF Performance Hall Beşiktaş’ta gerçekleşecek %100 Metal Sunar: My Dying Bride & Rotting Christ konserinin biletlerine buradan ulaşabilirsiniz.
Piyanist, elektroakustik müzik bestecisi ve doğaçlamacı Fulya Uçanok’un Bitkilerle Aramızda başlıklı ses enstalasyonu 14 Şubat-1 Nisan tarihleri arasında Salt Beyoğlu’ndaki Kış Bahçesi’nde sanatseverlerle buluşacak.
Salt’ın “Bitkiler ve Bitkileri Sevenler için Sıcak Toprak Sesleri” dizisi, Fulya Uçanok’un ses enstalasyonu Bitkilerle Aramızda ile sona erecek. Bitkilerle Aramızda, dinleyen ile dinlenenin birbirine bağlı olduğu fikrini merkeze alıyor. İnsanlar ile bitkiler arasındaki karşılıklı etkileşime odaklanarak bitkiler aracılığıyla kurulan duyusal ve düşünsel bağlantıları keşfetmeye yönelik bir alan oluşturuyor. Özne ile nesne arasındaki ilişkiye dair spekülatif anlatılar ve sorulara yer veren enstalasyon, ziyaretçileri Kış Bahçesi’ndeki bitkilerle birlikte yavaşlamaya, düşünmeye, hayal etmeye çağırıyor.
Ayrıca Fulya Uçanok, 14 Şubat Cuma günü saat 19.00’da bir söyleşi ve canlı performans gerçekleştirecek.
Künye:
1-2. Kış Bahçesi, Salt Beyoğlu Fotoğraf: Mustafa Hazneci
3. Bitkilerle Aramızda Fulya Uçanok’un izniyle
Paco Roca’nın gazeteci Rodrigo Terrasa ile birlikte kaleme aldığı, Franco rejiminin toplu mezarlara gömdüğü on binlerce kurbanın yaşadıklarını günyüzüne çıkararak itibarlarını iade ettiği kitabı Unutulan Ruhların Çukuru, Murat Tanakol’un çevirisiyle Desen Yayınları’ndan çıktı.
Álex Montoya tarafından çok yakında beyazperdeye de uyarlanacak Unutulan Ruhların Çukuru, Franco İspanya’sında yitip giden nice faili meçhulün ebedî ruhuna sanatsal bir saygı duruşu. İnsan ruhunun derinlerine nüfuz eden eserleriyle tanıdığımız Paco Roca, bir ülkenin ve toplumun yakın tarihiyle yüzleşmesine tanıklık ettiriyor ve okuru bireysel, toplumsal hafıza ekseninde unutma kültürü üzerine düşündürüyor bu kitapla.
1940’ta öldürülen babasının kalıntılarını annesinin mezarına taşımaya çalışan Pepica Celda'nın verdiği zorlu mücadeleyi odağına alan bu ödüllü grafik roman, aynı zamanda Franco döneminde infaz edilen kişileri gömmekle görevlendirilen mezarcı Leoncio Badía'nın onurlu yaşamına da bir parantez açıyor. Mezarcının, katledilenlerin yanına eklediği küçük şişelerdeki ipuçları, faşizmin örtbas ettiği sayısız sırrın ortaya saçılmasına katkıda bulunuyor.
“Bir toplumun ölülerine bakarak o topluma dair çok şey öğreniliyor.”