03 HAZİRAN, CUMA, 2022

Evreni Anlama Çabasının Dışavurumu

Eserlerinde “düzen” kavramının peşinden giden sanatçı Edi ile “parçaların arasındaki doğru ilişkileri bularak bütünde düzene ulaşma çabası” olarak tanımladığı sanatsal üretim sürecini konuştuk.

Evreni Anlama Çabasının Dışavurumu

Sanatsal üretimlerine 2012 yılında başlayan sanatçı Edi (Edi Cavit Yakar) evrendeki düzenden ilham alan çalışmalarıyla ilk olarak geçtiğimiz yılın ekim ayında gerçekleşen 16. Contemporary Istanbul’da, Artful Living standında sanatseverlerle buluştu. Artopol Art Gallery’nin temsil ettiği sanatçının çalışmaları elektronik devreler ve ana kartların farklı kompozisyonlarda ahşap, ayna, pleksiglas gibi malzemeler üzerinde bir arada düzenlenmesinden oluşuyor. Çalışmalarını evreni anlama çabasının ve merakının bir dışavurumu olarak tanımlayan Edi ile üretim sürecine dair konuştuk.

Sizi daha yakından tanımak adına, kendinizden ve yolunuzun sanatla nasıl kesiştiğinden bahseder misiniz?

Mühendislik eğitimi aldım hâlen de yapmaya devam ediyorum. İşte üretimle olan yakın ilişkim aslında özel hayatımda da devam ediyor. Her zaman farklı malzemelerle bir şeyler tasarlamaya / yaratmaya çabaladım. Elektronik devrelerden evvel genelde birbirinden bağımsız farklı şeyler denedim. Ama aradığımı elektronik parçalarda buldum diyebilirim.

Eserlerinizin biçimsel ve kavramsal çerçevesini neler oluşturuyor? Ana malzeme olarak kullandığınız elektronik devrelerin yer aldığı çalışmalarınız ne hakkında?

Evrende müthiş bir düzen var. Tüm bilim dalları bu düzenin bir yönünü inceliyor, çözüyor, çözmeye çalışıyor. Düzeni oluşturan parçalar arasındaki ilişkileri araştırıyor. İnsanlık bu evrenin nasıl işlediğini anlamaya çalışıyor. Ben de.

​Yaptığım işlerde var olan ya da yakalamaya çalıştığım düzen, parçalar arasında kurduğum ilişki, bana göre evrende var olan düzeni yansıtıyor.

Evrendeki düzen arayışı sizin üretimlerinizin temelini oluşturuyor. Kendinizi sanatla ifade etmek ne anlama geliyor sizin için?

Yaptığım her iş evreni anlama çabamızın, bu duygunun, bu merakın bir dışavurumudur.

Eserlerinizin yaratım süreçlerini neler etkiliyor? Bu eserlerin oluşmasında size neler ilham oluyor?

Başlangıçta tabii kullandığım parçaların büyük payı var. Sürekli farklı parçalar kullandığım için farklı kompozisyonlar ortaya çıkıyor. İlham tanımlaması çok zor bir kavram. Benim için daha geçerli olan şu: Bir çalışma sistematiğim var ve yeni işler, farklılıklar, işlerin gelişmesi bunun bir sonucu olarak ortaya çıkıyor gibi.

Nasıl bir çalışma pratiğiniz var? Bir eseri üretmek için nasıl bir hazırlık yapıyorsunuz? Ne kadar sürede ortaya çıkıyor eserleriniz?

Çok düzenli bir sistemim olduğunu söylersem kimse şaşırmaz heralde. Kendi kendime hazırladığım ve uyguladığım yazılı bir prosedürüm bile var. Parçaların bulunması, ayıklanması, temizlenmesi, gruplandırılması ilk hazırlık aşamaları. Bu belirli bir işe özel değil. Zaman zaman sürekli yapıyorum. Bir işe başladığımda ilk o işle ilgili hazırlıklar var. Zemin malzemesi, çerçeve vs. gibi. Sonra ilk yerleşimi yapıyorum. Bu en zor aşama. Temel yerleşimden sonra tur tur tasarımı geliştiriyorum. Parçalar ekleyip çıkartıyorum. Farklı kompozisyonlar deniyorum. İçime sindiğinde son aşama olan sabitleme başlıyor. Bu beden olarak yorucu ama sanatsal olarak kolay kısım, sonuçta artık yapılacak iş belli.

Eserlerinizin sanat izleyicisinde nasıl karşılık bulmasını istiyorsunuz?

Yapılan işteki düzenin / uyumun fark edilmesine çabalıyorum. İşlerimde kullandığım parçaların hiçbirini kesmiyorum, değiştirmiyorum, boyamıyorum, tamamiyle oldukları gibi kullanıyorum. Yani bir yap-bozun parçaları gibi bir birine denk gelen her parça aslında sayısız parça arasından seçilip uyumlu bir bütüne çevriliyor. Evrendeki düzen de bu şekilde değil mi? Ben eserlerimi bu fikirle yapıyorum, izleyenlerde de bu duyguyu / düşünceyi yaratmayı hedefliyorum ama onlardan bunu beklemiyorum. Yani herkes istediğini düşünmekte özgür işlerime baktığında. Herkesin kendine göre bir bakış açısı, bir düşüncesi ve zevki var. Eserlerimi herkes kendine göre yorumlayabilir.

Eserleriniz ilk kez 16. Contemporary Istanbul’da sanatseverler karşısına çıktı.  Sizi Contemporary Istanbul’dan sonra nerelerde yeniden görebileceğiz?

İşlerim ilk Contemporary İstanbul’da sergilendi. Ardından 42Maslak’ta yer alan Artopol Art Gallery’de iki ay boyunca kişisel sergim oldu. Contemporary’de sergilenen iki işim ve sonraki sergimdeki işlerin büyük çoğunluğu satıldığı için ancak işlerim Instagramdan görülebilir. Tabii bu esnada üretmeye devam ediyorum. Son yaptığım işlerin bazıları hâlen Artopol Art Gallery’de görülebilir.

0
16397
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage