31 EKİM, SALI, 2023

Pera Müzesi’nden İki Yeni Sergi

Pera Müzesi’nin “Gelecek Hatıraları” ve “Tam Yerinden: İstanbul’a Panoramik Bakışın Tarihi” başlıklı yeni sergileri, 24 Mart 2024 tarihine kadar sanatseverlerle buluşuyor.

Pera Müzesi; Müzenin Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonu’nu oluşturan Suna Kıraç’ın anısına düzenlenen “Gelecek Hatıraları” sergisi hafıza ile gelecek tahayyülleri arasındaki bağları araştırırken; İstanbul’un temsil tarihini yeni perspektiflerle değerlendirmeyi amaçlayan “Tam Yerinden” başlıklı sergi ise Barker, Gudenus, Schranz, Melling, Dunn, Robertson gibi İstanbul’a panoramik bakan sanatçıların eserleriyle gündelik nesnelerin bir araya getirilmesiyle oluşturulmuş bir seçkiyi izleyicinin beğenisine sunuyor.

Küratörlüğünü Ulya Soley’in üstlendiği “Gelecek Hatıraları” sergisi, nesnelerin yardımıyla hatırlananlara odaklanırken güncel yapıtlar aracılığıyla hafıza ile gelecek tahayyülleri arasında kurulan bağları araştırıyor. Dört bölümden oluşan serginin “Motiflerin Hatırlattıkları” başlıklı bölümünde seramik bezemelerinde kullanılan motiflerden yola çıkan yapıtlar yer alırken; “Nesnelerin Hafızası” bölümünde hikâyeler seramik nesneler aracılığıyla anlatılıyor. “Bölgenin Hafızası” başlıklı bölümünde mekânsal müdahaleler ve mekâna özgü yerleştirmeler, “Geleceği Hatırlamak” bölümünde ise spekülatif nesneler, video ve fotoğraflar aracılığıyla geleceğin hafıza nesneleri yer alıyor. “Gelecek Hatıraları” sergisinde; Adriana Varejão, Aslı Çavuşoğlu, Bilal Yılmaz, Burçak Bingöl, Candice Lin, Deniz Eroglu, Elif Uras, Francesco Simeti, Jorge Otero-Pailos, Livia Marin, Metehan Törer, Neven Allgeier, Oddviz, Skuja Braden, Taner Ceylan, Volkan Aslan, Yasemin Özcan ve Zsófia Keresztes’in eserleri yer alıyor.

Küratörlüğünü Çiğdem Kafescioğlu, K. Mehmet Kentel ve M. Baha Tanman’ın üstlendiği “Tam Yerinden: İstanbul'a Panoramik Bakışın Tarihi” başlıklı sergi, “panorama” formunun geçmişini eleştirel bir çerçevede, farklı boyut ve bağlamlarıyla ele alıyor. İstanbul’un temsil tarihini panoramik resim ve fotoğraflar üzerinden yeni perspektiflerle değerlendirmeyi amaçlayan sergi, 19. yüzyıl panoramalarını ve panoramik imgelerini merkeze alırken, izleyiciyi panoramik bakışın erken modern döneme uzanan tarihini ve İstanbul’un bu tarih içerisindeki konumunu yeniden düşünmeye davet ediyor. Panoramik görüntülerin üretim ve tüketimindeki katmanlı ilişkileri irdelerken görüntülerin farklı izleyici kitleleri arasında dolaşımını, algılanma şekillerini, yüzyıllar içinde yaygınlık kazanmış farklı medyalar arasındaki bağlantılarını da sorgulayan sergide, daha önce hiç teşhir edilmemiş ve yayımlanmamış erken 19. yüzyıl panoramalarından bir eser de ilk kez izleyici karşısına çıkacak. Barker, Gudenus, Schranz, Melling, Dunn, Robertson gibi sanatçıların eserlerinden oluşan sergi, panoramaların yangın felaketlerinden sanayileşmeye, İstanbul tarihinin farklı unsurlarını belgelemekte nasıl kullanıldığını da gözler önüne seriyor. Sergiye eşlik eden kapsamlı katalogda kent, mimarlık, sanat, fotoğraf ve modern tüketim tarihlerini panoramik imgeler çerçevesinden yeniden okumayı amaçlayan makaleler yer alıyor. Kataloğun yazarları arasında Ahmet A. Ersoy, Namık Günay Erkal, Erkki Huhtamo, Tarkan Okçuoğlu ve A. Hilal Uğurlu bulunuyor.

Pera Müzesi’ni salıdan cumartesiye 10.00 - 19.00, pazar günleri ise 12.00 - 18.00 saatleri arasında ziyaret edebilirsiniz.

Künye:
1. "Tam Yerinden" sergisi / Joseph Warnia-Zarzecki, Dolmabahçe Sırtlarında Kahve, 19. yüzyıl sonu, 68 x 98 cm, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Oryantalist Resim Koleksiyonu
2. "Gelecek Hatıraları" sergisi / Metehan Törer Yeryüzüne Doğanlar, 2023. Seramik yerleştirme. Değişken boyutlarda. Sanatçının izniyle (Fotoğraf: İbrahim Karakütük)
3. "Gelecek Hatıraları" sergisi / Livia Marin, Geriye Kalanlar, 2018. Seramik obje fotoğrafları, kâğıt, kazeinli boya, varak, ahşap çerçeve. Değişken boyutlarda. Sanatçının izniyle
4. "Gelecek Hatıraları" sergisi / Oddviz, Voronoi, 2020. Tek kanallı 4K video, 3’30’’ Sanatçının izniyle​

0
6646
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage