25 NİSAN, PAZARTESİ, 2016

Nesnenin Gerçek Değeri ile Ona Biçilen Değer Arasındaki Tezatlık

Bugünlerde Boğazkesen Caddesi’nin üzerindeki Daire Galeri’nin önünden geçerseniz camın arkasında 2.64 yazdığını göreceksiniz. Özgür Demirci’nin 1 kuruşlar ile yazdığı bu sayı, çinko ve bakır alaşımlı 1 kuruşun madeni değerini açığa çıkarıyor. 9.99 – 19.99 – 59.99’luk alışverişlerinizde almayı önemsemediğiniz 1 kuruşlar piyasada uzun süredir tartışma konusu. 

Nesnenin Gerçek Değeri ile Ona Biçilen Değer Arasındaki Tezatlık

Özgür Demirci’nin birçok eserinin arka planında –bazen fiziksel bazen sembolik- bir yolculuk mevzusu bulunuyor. Mesela yakın zamanda REM Art Space’deki “Kilit Taşı” sergisine dahil olan 9 Durak yerleştirmesi. 9 Durak, sanatçının 2002 - 2007 arasında Gebze - Haydarpaşa arası yaptığı tren yolculuklarının biletlerinden oluşuyor. Bu beş senenin birikimi, artık var olmayan bir banliyö tren hattına dair bir arşiv sunmakla kalmıyor, sanatçının o tren yolculukları sırasında yaşadığı dönüşümleri, içine girdiği ruh hallerini, deneyimlediği duyguları ve aldığı kararları hatırlatan bir içsel yolculuğu da cisimleştiriyor. 

Salt |Diasec Print |50×33 cm – 80×42 cm – 40×14,5 cm |2015

2015’te Öktem & Aykut’ta açtığı kişisel sergisi “İthaf Edilmiş” de çoğunlukla geçmişine, çocukluğuna ve ilk gençliğine yaptığı bir yolculuk etrafında şekillenmişti. Babasıyla olan ilişkisini masaya yatırdığı Dad and Me, Batman’da geçen çocukluk yıllarından sonra taşındıkları Darıca’daki bir mahallenin çanak antenle imtihanını belgeleyen Seeing Beyond maketi, o dönem bir fotoğraf stüdyosunda çekilen aile fotoğraflarından detayları kullandığı yerleştirmesi Foto Hürriyet. Tüm bu işler aile hafızasına bugünden atılan bir bakışın sonucuydu. Sergideki kişisel favorim ise 34 saniyelik açılış videosu Bir Başarısızlık Hikayesi olmuştu. Sanatçı başka bir projesi için araba kullanırken ve filme kaydedilirken hiç beklenmeyen bir anda arkadan gelen arabanın vurmasıyla savrulur. Özgür’ü filme çeken arkadaşı bu gerçek kazayı da kaydetmiş olur. Özgür sergi için verdiği bir röportajda, loop eden videonun Sisifos mitinin öznel bir versiyonu olduğunu söylemişti. Söz başarısızlık hikayelerinden açılmışken, Özgür’ün 2011’de ürettiği Project Budget ve  The Story of the Artist Who Has to Work for His Artistic Career işlerine de dönmek gerekiyor. Elmas Deniz ile İtalya’da katıldıkları bir konuk sanatçı programında karşılaştıkları finansal krizler sonucu ortaya çıkan bu iki işten Project Budget fotoğrafında, sanatçıyı kendisine ayrılan bütçe ile I Cant (Yapamıyorum) yazmış ve arkasında poz verirken görüyoruz.

Installation View from The Space/İstanbul – Künstlerhaus Dortmund / Dortmund

Özgür kısa bir süre önce İzmir’e taşındı, Dokuz Eylül Üniversitesi’nde doktorasına devam ediyor. Altı sanatçının ortak girişimi olan B.İ.T. kolektifinin bir üyesi. Sergileri takip etmek ve kendi projeleri için bir ayağı hep İstanbul’da. Temmuz ayında altı haftalığına Amerika’da bir konuk sanatçı programına katılacak. Başka bir deyişle, yolculuklara devam ediyor.

Özgür Demirci’nin de çalışmalarının yer aldığı “Zihnin Oyun Alanı” adlı sergi 7 Mayıs’a dek Daire Galeri’de ziyaret edilebilir.

0
5184
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage