08 MAYIS, ÇARŞAMBA, 2019

Frieze New York’ta Öne Çıkan 6 Eser

Frieze New York Sanat Fuarı’ndaki en büyük temalardan biri, geçtiğimiz yılki fuar ya da diğer sanat fuarlarında olduğu gibi, sanatın verdiği hazzın yanı sıra satışlar oldu. Koleksiyoncular kıymetli taşlar aradı, sanat tacirleri fuarın kapanmasını umdu, gündelik ziyaretçiler ise Yayoi Kusama’nın eserlerinin en son ne kadar olduğuna kulak kabarttı. Bu yıl fuarda ticari bir amaç taşımayan birçok program da gerçekleşti. Bunlar arasında VR sanat enstalasyonları, mücevher kutusu gösterimi ve Frieze’in her yıl tekrarlanan konuşma programı yer aldı.

Frieze New York’ta Öne Çıkan 6 Eser

Frieze New York Sanat Fuarı’nın en gözde altı eserini, ne kadara mâl olduklarını ve neden bu arayışa değdiğini anlatan artnet listesini sizler için çevirdik. 

Big Spring, War Record (1915)

Donald Ellis Gallery, New York ve Vancouver, Fiyat: $85,000

Bu eser fuarda yer alan tek çağdaş sanat olmayan parça. Resim Büyük Kuzey Demiryolu (Great Northern Railway) tarafından Montana’daki Buzullar Milli Parkı’nda (Glacier National Park) inşa edilen üç otel için yaptırıldı. Eser, 1915 yılında Karaayaklar halkından (Blackfoot Plains Indian) Big Spring tarafından bir “savaş kaydı” olarak resmedildi. Sanatçı resmin merkezinde kendisi ve başka iki figürü tasvir etmiş, bu figürlerden biri elinde tüfekle yerde ölü olarak yatan kardeşi.

Galerinin direktörü Aniko Erdosi bu eser ile ilgili şunları söyledi: “Kızılderili sanatının aksine, Okyanus ve Afrika kabile sanatı modernizm tarafından saygı gördü. Eğer modern ya da çağdaş sanat eserleri topluyorsanız büyük ihtimal Okyanus ya da Afrika parçanız vardır. Barnett Newman ve Jackson Pollock gibi sanatçıların varlığına rağmen bu durum Kızılderili sanatı için böyle olmamıştır. Ve bunun ilk Amerikan sanatı olduğunu bile söylemiyorum.”.

Eleonore Koch, Untitled (1974)

Almeida e Dale, São Paulo, Fiyat: $120,000

Eleonore Koch, 1926'da Yahudi bir psikanalist ve avukatın kızı olarak Berlin'de doğdu. 1936’da -Hitler ülkenin başbakanlığını devraldıktan üç yıl sonra- ailesi Brezilya’ya kaçtı. Daha sonra Brezilya’da kitap ciltleme işine başladı. 1950’lerin başında, ona tempera yapmayı öğreten, Brezilyalı Modernist ressam Alfredo Volpi ile tanıştı.

Almeida e Dale galerisinden Nathalia Zemel sanatçıyla ilgili şunları söyledi: “Koch manzaralara bakıp, onları olduğu gibi resmetmedi. Onları gördüğü hâliyle, zihninden resmetti. Koch, Natürmort yapan, jenerasyonundaki nadir ressamlardan biriydi.”.

Galeri, sanatçının yaklaşık 15 eserini fuara getirdi. Bu zamansız tempera tablosu 120.000 dolar, diğerleri ise 50.000 dolardan başladı.

Matthew Ronay, Control column, Wilts, Dyad (2019)

Casey Caplan, New York, Fiyat: $28,000 - $50,000

Casey Caplan, Amerikalı heykeltraş Matthew Ronay’in on yeni eserini sergiledi. Ihlamur ağacından yapılan ve kendi kendini taşıyan heykellerden her biri boyutları ve renkleriyle alışılmadık bir etki yarattı. Sanatçının botanik rezonansı yansıtan heykelleri Jean Arp, Ken Price ve Ron Nagle’ı akla getirirken diğerleri çizme, meyve ya da iç organların merak uyandırıcı sürreal görünüşlerini tasvir etti.

Galerinin ortak direktörü Rosie Motley sanatçı ile ilgili şunları söyledi: “O gerçekten içinde bulunduğu alanın mimarisini ve çalışmalarındaki destek sistemlerini düşünüyor.”.

Thenjiwe Niki Nkosi, Practice (2019)

Mariane Ibrahim Gallery, Şikago, Fiyat: $12,500 - $17,500

New York doğumlu, Johannesburglu sanatçı Thenjiwe Niki Nkosi, Frieze Sanat Fuarı’na siyahi bir jimnastikçinin tasvir edildiği resmi ile ilk kez katıldı. Temiz, minimal resim yüz hatlarının görülemediği birçok figürü bir araya getirmesiyle dikkat çekti. Çizgiler, renkler ve görsel belirginlik jimnastikçinin belirli duruş ve hareketlerini vurgulayışıyla akılda kaldı.

Galerinin sahibi Mariane Ibrahim, resmin arkasındaki anlam ile ilgili şunları söyledi: “Resim bir bakıma siyahi bir bedenin beyaz bir alanda ve dikkatli bir inceleme altında olması ile ilgili. Kimin, hangi şeyde iyi bir zevki olduğuna karar vereceği hakkında. Bu mükemmel olma talebinin fazlaca yansıtıldığı bir metafor.”.

Ewa Juszkiewicz, Untitled (after Élisabeth Vigée Le Brun) (2019)

lokal_30, Varşova, Fiyat: $28,000

Polonyalı ressam Ewa Juszkiewicz, 2012’den günümüze tarihi portreleri tersyüz eden bir seri üzerinde çalıştı. Sanatçının fuarda sergilenen eseri, XV. Louis’in şef uşağının kızı Neoklasik sanatçı Élisabeth Vigée Le Brun’un bir resminin uyarlaması. Eserde Le Brun’un sabit ve ölü betimlemesi tam aksi şekilde gösterildi.

Galerinin direktörü Agnieszka Rayzacher sanatçının eserleriyle ilgili sunları söyledi: “Geçmişte kadınlar kişilikleri olmaksızın güzellikleri kadar sunuluyordu. Güzel ya da çirkin değillerdi, çoğu zaman eşlerinin, babalarının ya da erkek kardeşlerinin yanında dekorlardı. Juszkiewicz onlara bir karakter vererek özel şeyler ortaya çıkardı”. 

Olivia Erlanger, Pergusa (2019)

And Now Gallery, Dallas, Fiyat: $12,000

Olivia Erlanger’in sevilen, yaratıcı ve sürreal enstalasyonu olan çamaşır makinalarında sıkışmış denizkızı yüzgeçleri, And Now’da sergilendi. Ziyaretçilere hiç de kısa gelmeyen popüler stantta, her biri farklı renkte, kuyruklu üç eser yer aldı. Makinalar, Long Island'daki Superior Laundry şirketinden kiralandı, kanatlar ise Florida'daki bir üretici tarafından üretildi.

And Now’dan James Cope, eserle ilgili şunları söyledi: “Bir denizkızı alt kültürü hâkim ve sanatçı bu alt kültürü istediği gibi tanımlayabilir.”.

İçerik kaynağı için tıklayınız.

Çeviri: Selen Sürmeli

0
4921
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle