29 OCAK, PAZARTESİ, 2018

Feminist ve Modern Bir Mitoloji

Akbank Sanat geçtiğimiz günlerde 25. yılı etkinlikleri kapsamında Susie MacMurray imzalı bir sergi açılışı gerçekleştirdi. Britanyalı sanatçının heykel çalışmalarından oluşan “Garip Meyve / Strange Fruit” sergisinin küratörlüğünü ise Hasan Bülent Kahraman üstlendi.

Feminist ve Modern Bir Mitoloji

Akbank Sanat’ta gerçekleşen sergi açılışında küratör Hasan Bülent Kahraman ile gerçekleştirdiğimiz sergi turundan sonra sanatçı Susie MacMurray ile bir araya gelerek sergi hakkında konuştuk.

Sanat ve kadın bağlamında hem tarihsel hem de şiirsel bir örüntü oluşturan Susie MacMurray pek çok sanat fuarında yer almış, farklı lokasyonlarda nice sergi açmış bir sanatçı. Bu kez ise karşımıza İstanbul’da çıkıyor. MacMurray, kadın odaklı mitolojik ve ideolojik unsurları kendi kadın algısıyla tekrardan yorumlayarak eserlerinde feminizme dair yeni bir dil oluşturmayı başarmış.

Mitolojik ögeler, her ne kadar destansı bir üslupla süre gelen bir dile sahip olsa da, içerik olarak bolca şiddet içeren dinamiklere sahiptir. Kadın figürünün ise daha o dönemlerde başlayan bir “eksikliği” mevcut, bu durumu yeniden yorumlayan MacMurray, Hasan Bülent Kahraman’ın da betimlediği gibi “mitolojik olana ideolojik bir eleştiri” getiriyor.

​Çalışmalarında kullanmayı tercih ettiği çivi, demir gibi malzemeler aslında pek de naif diyebileceğimiz sınıfta olmamasına karşın, tüm bu malzemelerle ortaya çıkardığı eserleri oldukça estetik ve naif dersek yanlış olmaz.

  • ©Nazlı Erdemirel  - Garip Meyve / Strange Fruit, 2017Geri kazanılmış askeri dikenli tel ve ipekli kadifeReclaimed military barbed wire and silk velvet70x140x28cm.
  • ©Nazlı Erdemirel 
  • ©Nazlı Erdemirel - Tahkimat Çiti / Palisade, 2015Geri kazanılmış askeri dikenli tel, suni Portland taşıReclaimed military barbed wire, composite Portland stone 35x60x60cm.
  • ©Nazlı Erdemirel - Yığın 2 / Swarm 2, 2011 Balmumu, çelik şişler Wax, steel pins 40x55x40cm.
  • ©Nazlı Erdemirel - Ağıt / Requiem, 2015Profesyonel müzisyenler tarafından bağışlanan kullanılmış piyano teline takılı kullanılmış keman ve viyolonsel telleriUsed violin and cello strings threaded onto used piano string donated by professional musicians250x50x20cm.
  • ©Nazlı Erdemirel - Pandora, 2016Şeffaf epoksi kurşunlar, ışıklı kutuClear cast resin bullets, lightbox203x101x19cm.
  • ©Nazlı Erdemirel  -  Detay: Pandora, 2016Şeffaf epoksi kurşunlar, ışıklı kutuClear cast resin bullets, lightbox203x101x19cm.

©Nazlı Erdemirel  -  Detay: 

Pandora, 2016
Şeffaf epoksi kurşunlar, ışıklı kutu
Clear cast resin bullets, lightbox
203x101x19cm.

Eserleriniz hem mitolojik hem de ideolojik, bunu bir paradoks olarak yorumlayabilir miyiz?

Mitolojik ve ideolojik olanın birbirinden çok da uzak olduğunu sanmıyorum. Bunların her ikisi de insanlık tarihi, düşünce ve deneyim tarafından üretilir. Bu nedenle belki evet, belki hayır.

Peki eserlerinizde genel olarak estetiğe diyalektik yaklaşıyorsunuz denilebilir mi?

Aslında yaptığım işlere yaklaşımım daha içgüdüsel. Tabii tüm bu süreçte yaptığım okumalar ve teoriler de mevcut, sadece daha arka plandalar. Ancak stüdyoya girdiğimde, materyalleri kaybetmeye çalışıyorum. Böylece kelimeler ve geri kalan şeyler yeniden doğuyor.

  • ©Nazlı Erdemirel 
  • ©Nazlı Erdemirel 

©Nazlı Erdemirel 

Sergi içerisinde dikkat çeken çalışmaların başında sergiyle aynı isimli eseriniz Garip Meyve geliyor. Bu çalışmanızdan biraz bahseder misiniz?

Bu çalışma, insanların birbirlerine kişisel, ırk, cinsiyet, politik ve küresel pek çok düzeyde nasıl davrandıkları konusunda duyduğum derin bir üzüntü ve umudun bileşiminden geliyor. Hepsi aynı benim için… İsmi ise ünlü caz müzisyeni Billie Holiday’ın bilinen aynı isimli Garip Meyve şarkısından geliyor. Güney Amerika'daki ağaçlara asılan Afrikalı Amerikalıların linç cesetlerine "Garip Meyve" deniyor. Hikâyesi işte bu kadar üzücü bir şarkı.

Bana göre, ilişkilerimizde her seviyede nezaketi ve saygıyı kaybettiğimizde, tarihten gelen bir uyarıya kulak vermeliyiz. Pandora gibi insanın güzelliği, kırılganlığı ve cömertliği konusunda umutlar olsa da kutu açılır ve kötülük yayılır.

  • ©Nazlı Erdemirel  - Medusa, 2014-15Fiberglas ve çelik iskelet üzerine el yapımı bakır örme zincir Handmade copper chain mail over fiberglass and steel armature 182x243x243cm.
  • ©Nazlı Erdemirel  - Medusa, 2014-15Fiberglas ve çelik iskelet üzerine el yapımı bakır örme zincir Handmade copper chain mail over fiberglass and steel armature 182x243x243cm.
  • ©Nazlı Erdemirel  - Sürü’nün Ardından / After Flock, 2011Renklendirilmiş hindi tüyleri, dışbükey polistiren köpük altlık Dyed turkey feathers; convex polystyrene base90x90x15cm.
  • ©Nazlı Erdemirel  - Mühre / Decoy, 2012Dışbükey polistiren köpük altlık üzerine altın sarısı sülün yan tüyleri Goldside pheasant feathers on convex polystyrene support90 cm. çap / diameter.

©Nazlı Erdemirel  - 

Mühre / Decoy, 2012
Dışbükey polistiren köpük altlık üzerine altın sarısı sülün yan tüyleri Goldside pheasant feathers on convex polystyrene support
90 cm. çap / diameter.

Öne çıkan başka bir çalışmanızı sormak istiyorum, Medusa. Sade ve ihtişamlı bir eser diyebilirim. Sizin gözünüzden Medusa’yı anlatabilir misiniz?

Medusa’nın benim için birçok kaynağı ve beslendiğim birçok düşünce tarzı mevcut. Fransız feminist filozofların Medusa’yı ele alış şekliyle çok fazla ilgilendim. Onun cana yakınlığı ve bedeninin canavar değil de canlandırdığı bir görüntü olduğunu, Medusa’yı bir canavar ve korkulacak bir figür yapanın, kadının eril gözü olduğunu öne sürüyorlar. Benim için o bir günah keçisi ve gücünü kendimde isteyebileceğim bir karakter. Bu düşüncemi açmak için ona alternatif bir görünüm sunmak istedim.

Medusa heykelini tedavi edilmemiş bakırdan üretmeyi tercih ettim, böylece sonunda bakırlaşacaktı. Bu, ona tecavüz edildiği için lekeli veya "şımarık" bir kadın olarak görülmesinin bir referansı. Ayrıca birçok gelenekte erkekler tarafından yapılmış bronz heykellerin geçmişi ile ilgileniyordum. Bu konunun çoğu kez sert bir kahraman, maço bir figür olarak, bir tür zafer kutlaması niteliği taşıdığını gördüm. O sanatı almak ve yeniden çevirmek, sinirli, esnek, güçlü bir heykel inşa etmek istedim. Daha az ikiliğe sahip ve daha karmaşık… Çalışma ben ve çoğunlukla kadın yardımcılardan oluşan bir grup tarafından yapıldı, birkaç ay boyunca bir grup halinde dokundu.

Süre gelen hikâyelerin kadın olgusuna farklı bir görünüş sunan Susie MacMurray’ın “Garip Meyve” sergisi, 10 Mart tarihine kadar Akbank Sanat’ta görülebilir.

0
2170
1
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle