23 AĞUSTOS, ÇARŞAMBA, 2017
Türk Sinema Tarihinin Sessiz Dönemi

24 Haziran 1917 tarihinden itibaren Tepebaşı Belediye Tiyatrosu’nda sahnelenmeye başlanılan Hisse-i Şaiya oyununun el ilanı.

Türk Sinema Tarihinin Sessiz Dönemi

Muhsin Ertuğrul’un 24 yaşındayken başrolünü ve yönetmenliğini üstlendiği ve ilk kez 2 Mart 1917 tarihinde Darülbedayi’de sahnelenen Baykuş oyunu için Sedat Simavi’nin yaptırdığı kartpostallardan biri.


Türk Sinema Tarihinin Sessiz Dönemi

Ali Özuyar’ın Türk sinemasının Osmanlı’da başlayıp Cumhuriyet’in kuruluşuna dek süren sessiz yıllarının konu edindiği, arşiv çalışması Sessiz Dönem Türk Sinema Tarihi, Yapı Kredi Yayınları’ndan çıktı.

Tarih metodolojisine dayanan bu incelemede söz konusu dönem, dört başlık altında (İstibdat Dönemi, II. Meşrutiyet Dönemi, I. Dünya Savaşı Yılları, Mütareke ve İşgal Yılları), derinlemesine ve bir bütün olarak ele alınıyor. Sinemanın dönemin siyasi, iktisadi ve sosyokültürel koşullarından nasıl etkilendiği, resmi arşiv belgeleri ve Osmanlı matbuatı esas alınarak, pek çoğu ilk kez yayımlanan onlarca belge ve görsel eşliğinde anlatılıyor.

“Sinemanın bu topraklardaki serüveni Lumière Kardeşler’in Paris’te Grand Café’de düzenledikleri ilk sinematograf  gösteriminden (28 Aralık 1895) yaklaşık beş ay sonra başladı. Gelişip yaygınlaşması ise siyasi konjonktüre paralel bir seyir izledi. II. Abdülhamit’in şahsiyetiyle özdeşleşen İstibdat Dönemi’nde iktidarın baskıcı, yasakçı ve sansürcü politikalarıyla karşı karşıya kaldı. Rağbet görmesine rağmen gerçek mekânına kavuşup ülke sathına yayılamadı. II. Meşrutiyet Dönemi’nde gümrük koşullarının iyileştirilmesi, ruhsat alma ve sinema salonu açma şartlarının makul bir düzeye çekilmesiyle birlikte daha yaygın ve etkin bir hale geldi. I. Dünya Savaşı yıllarında İttihat ve Terakki hükümetince propaganda, çeşitli yardım cemiyetlerince de gelir getirici bir araç olarak kullanıldı. Bu durum kurumsal düzeyde yerli film yapımının başlamasında başat bir rol oynadı. Mütareke ve işgal yıllarında ise İtilaf kuvvetlerinin kontrolüne girdi. Ancak işgalin tüm olumsuzluklarına varlığını güçlendirdi.”

Birinci görsel: 
Sigmund Weinberg’in(Osmanlı’ya sinemayı getiren kişi) Annuaire Oriental’de yayımlanan bir ilanı(1900).​

0
2473
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage