15 AĞUSTOS, SALI, 2017

Edebiyatta Üç Nokta’da “Sanat ve Cesaret”

Edebiyatta Üç Nokta, 22’nci sayısında kapağına mücadeleyi sembolize eden bir boksör eldiveni koyarak sanatın cesaretle ilişkisine odaklandı.

Editörlüğünü Cenk Gündoğdu'nun yaptığı derginin bu sayısında şair ve yazar Haydar Ergülen’in 60. yaşına armağan dosyada Özcan Erdoğan’ın yaptığı söyleşi, Tuğrul Tanyol, Adnan Özer, Baki Ayhan T, Emel Kaya’nın yazıları yer alıyor. Dergi, “Şiir dünya halini insanlık haline çevirir” diyen Haydar Ergülen’in şiir ve yazı evreniyle tanışmak isteyenler için önemli bir buluşmayı vaat ediyor. Edebiyatseverlerin duygularını, sanat sevgilerini, heveslerini sömüren ve ticari faaliyetleriyle her gün biraz daha ortamı kirleten akla, ilişkilere ve vasatlığa vurgu yapan dergi editörü Cenk Gündoğdu, “Nakavt” başlıklı yazısında tarafsızlığın iyi şiiri kirleten kötülüğe su taşıdığını ifade ederek cesaretli davranmamız gerektiğini belirten bir okuma deneyimi sunuyor. Sanatta yenilik önerisinin karşılaştığı zorluğu ve bunu yenmek için şairlerin mücadelelerinden örnekler veren Gündoğdu, hiçbir yeniliğin çiçeklerle, kokteyllerle karşılanmadığını aksine küçümsendiğini, alçaltılmaya çalışıldığını Nâzım’dan Garip’e bu durumu ifade ederek bugün de geçmişten farklı olmayan vasat koalisyonlardan bahsederek iyi şiiri kovan kötü şiirlerle mücadele etmenin önemini işaret ediyor.

Dem köşesinde ölümünün 100. yılında şair Cahit Külebi’nin  “hikâye” şiiriyle açılan dergide şiirleriyle şair Tuğrul Tanyol, Haydar Ergülen, Oya Uysal, Osman Çakmakçı, Alper Gencer, Cihan Oğuz, Elif Sofya, Betül Tarıman, Alper Gencer, Ömer Şişman, Cihat Duman, Onur Sakarya, Kaan Koç, Can Çelikoğlu, Ümit Şener, Onur Koca, Begüm Çalışkan, Oğuz Ziya Anıl, Zafer Zorlu’nun yanı sıra Majksimilyan Voloşin yer alıyor. Pelin Batu ve Metin Kaygalak’ın “Doğu Batı” odağındaki okumalarıyla ilerleyen derginin “Şiir Fırtınası” adlı köşesinde Şengül Can, Şerif Mehmet Uğurlu, Gökhan Arslan üçlüsü Ömer Şişman’ı konuk ediyor. Selda Uygur, mektuplarla edebiyat tarihindeki kazısını sürdürüyor: Kafka.

Cesaret adlı dosyanın girişinde dergi, şiir ortamındaki vasatlığa, edebiyatı kirleten tüccar zihniyete dikkat çekerek cesur adımların hiçbir dönemde kokteylle, kutlamayla, çiçekle, şölenle karşılanmadığının işaret edildiği dosyada “Sözü bugüne taşırsak; şiirimizde 2000’lerde yaşanan kırılma ve değişim isteğini ortaya koyan cesur adımları, son dönemde sosyal hayattaki keskin değişimler karşısında sanatçının tavrını ve hayatın tüm alanlarını kaplayan vasatlığı tartışmak istedik.” denilerek verili olana övgüyle mesaisini sürdüren, yaverliği kendine meslek seçen, ortalama altındakiverimleri etrafında toplayarak bir “değer” gibi sunan, para odaklı çıkar ilişkileriyle sanat ortamını kirleten vasatlık her dönemden çok daha fazla bir alan kaplıyor bugünün şiir ortamına eleştirel yaklaşan ve şiirde oluşan vasatlığına dikkat çekerek kötü şiirin iyi şiiri kovmasına karşı duranların cesur sözleriyle kuşanmış: Murat Üstübal, Mehmet Butakın, Sinan Bakır, Zafer Zorlu, Can Gürses. Ayrıca Veysel Çolak ve Mustafa Bayram Mısır’ın bu bağlamdaki yazıları yer alıyor.

​Serpil Çalışkan’ın kadın ve şiddet üzerinden son çalışması bağlamında Zehra İpşiroğlu ile Zeynep Aydın’ın Hüseyin Kıran ile son kitabı Dağ Yolunda Karanlık Birikiyor odağında yaptığı söyleşi, Özen B. Demir’in küçük İskender şiirini merkeze aldığı yazısı, Özlem Şan, Muazzez Eser, Servet Karaaslan’ın öyküleri ve Yağmur Ali Coşkun’un Vahşi Hafiyeler üzerine değerlendirmesi, Reza Artman’ın manifestal fotoğraflarına dair metni dergide önde duruyor. 

0
5144
0
800 Karakter ile sınırlıdır.
Yorum Ekle
Geldanlage